تكنیك‌های قرآن برای اصلاح سبك زندگی

یکی از اهداف قرآن مجید با دستورات سازنده و مفید خود این است که به ما قانون زندگی را بیاموزد قانونی که با عمل کردن به آن می توانیم به قله سعادت و خوشبختی دست پیدا کنیم چرا كه زندگی ما آدم ها نیز مانند بسیاری از كارهای دیگر برای خودش قوانینی دارد كه اگر آنها را اجرا نكنیم مجبور هستیم كه روزی زانوی شكست را بر زمین بگذاریم و یك عمر را در حسرت رسیدن به خوشبختی و موفقیت سپری كنیم.
یكی از آیاتی كه امروز مورد بررسی قرار می دهیم آیه 77 از سوره مباركه قصص است تا با چهار تكنیك موفقیت و به عبارتی دیگر سبك زندگی در این آیه آشنا شویم :
(وَابْتَغِ فِیمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِیبَكَ مِنَ الدُّنْیَا وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ : و در آنچه خداوند به تو داده خانه آخرت را بطلب، و سهم خود را از (عمر و مال) دنیا فراموش مكن (و تحصیل آخرت كن) و (به دیگران) نیكى كن همان‏گونه كه خدا به تو نیكى كرده، و در روى زمین در جستجوى فساد مباش، زیرا خداوند فسادانگیزان را دوست ندارد.( القصص : 77)
تكنیك اول : باید به فکر آینده باشیم (وَ ابْتَغِ فیما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ)آیات الهی همه انسان ها را توصیه می کنند تا علاوه بر اینکه از زندگی ، نهایت استفاده را می برند ،به فکر آینده خود نیز باشند و توشه ای مناسب برای آینده مهیا کنند.
این آینده نگری هم می تواند نسبت به سرای آخرت باشد كه این قسمت از آیه به آن اشاره دارد و هم می تواند نسبت به دنیایی كه در آن زندگی می كنیم باشد بدین صورت كه ما از هم اكنون برای زندگی خود برنامه ریزی كنیم و اهدافی را كه قرار است به آنها برسیم تعیین كنیم و در مرحله بعد برای رسیدن به آن اهداف نهایت سعی و تلاش خود را بكار ببندیم.
نعمت ها و امکاناتی را که در اختیار دارید همیشه در راه درست و صحیح استفاده کنید که این امر سبب می شود تا به امکانات بیشتری در زندگی دست پیدا کنید
تكنیك دوم: زیبایی های دنیا را از دست نده(وَ لا تَنْسَ نَصیبَكَ مِنَ الدُّنْیا: و سهم خود را از دنیا فراموش مكن)
تا می توانیم از لذت های مشروع دنیا استفاده كنیم و خود را محروم از آنها نكنیم چرا كه خداوند متعال در آیه 32 سوره اعراف می فرماید:
(قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِی لِلَّذِینَ آمَنُواْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ : بگو: چه كسى زینت‏هاى خدا را كه براى بندگانش پدید آورده و روزى‏هاى پاكیزه را حرام نموده؟! بگو: آنها در زندگى دنیا از آن كسانى است كه ایمان آورده‏اند (هر چند كفار هم با آنها شركت جویند) در حالى كه در روز قیامت مخصوص آنها خواهد بود. این چنین ما آیات خود را براى گروهى كه مى‏دانند تفصیل مى‏دهیم.)( الأعراف : 32)

تكنیك سوم: بیا و خوبی کن (وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللّه إِلَیْکَ:و همچنانكه خدا به تو نیكى كرده نیكى كن)
همانطور که دوست دارید در مواقع نیاز کسی به فریاد شما برسد و دست شما را بگیرد ، شما نیز نسبت به دیگران این گونه عمل کنید.
همانطور كه دوست دارید دیگران نسبت به شما رفتار خوبی داشته باشند،شما نیز نسبت به دیگران همان رفتار را از خود بروز دهید .

تكنیك چهارم: نمک بخور نمکدان نشکن ( وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِی الْأَرْضِ: إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدینَ:و در زمین فساد مجوى كه خدا فسادگران را دوست نمى‏دارد)
و آخرین قانون اینکه نعمت ها و امکاناتی را که در اختیار دارید همیشه در راه درست و صحیح استفاده کنید که این امر سبب می شود تا به امکانات بیشتری در زندگی دست پیدا کنید.
خلاصه كلام آنكه آیات الهی به بهترین نحو سبك زندگی را برای ما معرفی كرده اند . سبكی كه اگر آن را در زندگی خود پیاده كنیم موفقیت در دنیا و آخرت برای ما تضمین شده است.