پنج مهارت کلیدی برای موفقیت تحصیلی

هیچ وقت برای کمک کردن به فرزندتان جهت کسب مهارت هایی برای موفقیت تحصیلی، خیلی زود یا خیلی دیر نیست. یاد بگیرید که چگونه این مهارت ها را ایجاد کنید و در تمام سال مسیر درست را دنبال کنید.
رسیدن به موفقیت تحصیلی به ترکیبی از مهارت ها – نظم، مدیریت زمان، اولویت بندی، تمرکز، و انگیزه – نیاز دارد. در اینجا توصیه هایی ارائه شده است که با کمک آن ها می توانید فرزندتان را در مسیر درست قرار دهید:
با فرزندتان صحبت کنید
برای اینکه بفهمید فرزندتان کدام یک از این مهارت ها را دارد و کدام را می تواند بیشتر پرورش دهد، گفتگوی ساده ای را با او شروع کنید که بر اهداف او تمرکز داشته باشد. از او در مورد درس های مورد علاقه اش، کلاس هایی که از آن ها می ترسد و اینکه آیا از آخرین گزارش پیشرفتش راضی است یا خیر سؤال کنید.
حواستان به نشانه ها باشد.
مشاهدات خود را با ارزیابی فرزندتان از خودش ترکیب کنید. آیا فرزندتان از تکالیف آشفته می شود؟ ممکن است در مدیریت زمان مشکل داشته باشد. آیا فرزندتان در کامل کردن تکلیفش مشکل دارد؟ شاید بسیار راحت حواسش پرت می شود. آیا فرزندتان اصلاً به مدرسه علاقه ندارد؟ شاید برای به دست آوردن انگیزه به کمک احتیاج داشته باشد.

شناختن نقاط ضعف
کار خود را از اینجا شروع کنید تا به فرزندتان کمک کنید که تشخیص بدهد کدام یک از این پنج حوزه ی مهارت، نقاط ضعف او هستند.
۱ نظم
چه مسئله پیگیری مطالب پژوهشی و یا فراموش نکردن آوردن ظرف غذا به خانه باشد، لازم است که بچه ها برای موفق بودن در مدرسه، منظم باشند. برای بسیاری از دانش آموزان، چالش های تحصیلی بیشتر با نداشتن نظم در ارتباط است تا با نداشتن توانایی ذهنی.

توصیه هایی برای اینکه کمک کنید فرزندتان منظم شود:
یک فهرست از چیزهایی که لازم است فرزندتان هر روز به مدرسه ببرد و برگرداند تهیه کنید. یک کپی از آن را نزدیک در خانه و یکی را در کوله ی او بگذارید. سعی کنید هر روز با او بررسی کنید تا ببینید که آیا موارد لیست را به خاطر می آورد یا خیر.
از روش پیگیری تکالیف فرزندتان اطلاع پیدا کنید و ببینید که چگونه دفترهای مشق خود را مدیریت می کند. سپس با کمک یکدیگر تلاش کنید تا روشی که دوست دارد انجام دهد را به وجود آورید.
با فرزندتان برای خرید ابزاری که به منظم بودن او کمک می کند بروید، مانند کلاسور، پوشه یا دفتر برنامه ریزی تکالیف.

۲ مدیریت زمان
ممکن است برای دانش آموزان شما مشکل باشد که بخواهند زمان کافی برای به پایان رساندن یک تکلیف را برنامه ریزی کنند. حتی هنگامی که دانش آموزان یک هفته برای انجام یک پروژه زمان دارند، بسیاری از آن ها تا شب پیش از زمان تعیین شده، آن ها را شروع نمی کنند. یادگیری سازمان دهی زمان به بخش های مفید، نیازمند تمرین و تجربه است.

توصیه هایی برای اینکه به فرزندتان کمک کنید زمان را مدیریت کند:
تکالیف را روی یک تقویم ماهانه پیگیری کنید. کار خود را از تاریخ تحویل تکالیف بزرگ تر به سمت عقب شروع کرده و آن ها را به وظایف شبانه تقسیم کنید.
به فرزندتان کمک کنید مقدار زمانی را که هر هفته صرف انجام تکلیف درسی می کند ثبت کند تا بتواند حساب کند چگونه این زمان را به بخش های قابل کنترل تقسیم کند.
با یکدیگر زمانی را برای تکالیف شب در نظر بگیرید و کمک کنید فرزندتان این برنامه را پیگیری کند.
اگر غروب ها برای انجام تکالیف کافی نیست به فرزندتان کمک کنید زمان های دیگری برای انجام تکالیف درسی پیدا کند، مانند صبح زود، یا آخر هفته.
۳ اولویت بندی:
گاهی اوقات بچه ها در مدرسه عقب میافتند و نمی توانند تکالیف را تحویل دهند، زیرا اصلاً نمی دانند که از کجا شروع کنند. اولویت بندی وظایف مهارتی است که فرزندتان در طول زندگی به آن نیاز دارد، بنابراین هرچه آن را زودتر یاد بدهید بهتر است.
توصیه هایی برای اینکه به فرزندتان کمک کنید اولویت بندی کند:
از فرزندتان بخواهید تمام کارهایی را که باید انجام دهد یادداشت کند، از جمله فعالیت هایی که به مدرسه مربوط نیست.

از او بخواهید که هر وظیفه را از شماره ی یک تا سه رده بندی کند که شماره ی یک مهم ترین آن ها باشد.

در مورد هر کدام از وظایف سؤال کنید تا اولویت های فرزندتان را متوجه شوید. اگر تمام فعالیت های اجتماعی خود را با شماره ی یک رده بندی کرده، آنگاه میدانید که توجهش کجا متمرکز شده است.

به فرزندتان کمک کنید که برخی از آن ها را تغییر دهد تا برای موفقیت تحصیلی، بهتر اولویت بندی کند. سپس پیشنهاد دهید که فهرست را بازنویسی کند تا تمام فعالیت هایی که شماره ی یک دارند در ابتدا قرار بگیرند.

مرتباً بررسی کنید تا ببینید که فهرست چگونه تکمیل می شود و فرزندتان چگونه وظایف جدید را اولویت بندی می کند.

۴ تمرکز

چه فرزندتان هجی کلمات کلاس دوم را تمرین می کند یا برای امتحان مثلثات مطالعه می کند، مهم است که تکلیف درسی خود را در محیطی انجام دهد که عوامل حواس پرت کن و بازدارنده کمی داشته باشد.

توصیه هایی برای اینکه به فرزندتان کمک کنید تمرکز داشته باشد:

هنگامی که فرزندتان برای انجام تکالیف با رایانه کار می کند، دسترسی به ایمیل یا بازی ها را غیرفعال کنید.

ممنوعیت استفاده از تلفن و تلویزیون را در زمان انجام تکالیف اعلام کنید.

فضایی را که متناسب تکالیف است پیدا کنید. اگر فرزندتان در حال انجام یک پروژه ی علمی است شاید به فضای زیادی نیاز داشته باشد. اگر در حال مطالعه برای امتحان زبان اسپانیایی است به یک میز تحریر که پر نور باشد نیاز دارد.
با جدا کردن فرزندتان از خواهر و برادرش به او کمک کنید تا در زمان انجام تکالیف تمرکز داشته باشد.
۵ انگیزه
بیشتر بچه ها میگویند که می خواهند عملکرد خوبی در مدرسه داشته باشند، با این حال بسیاری از آن ها باز هم نمی توانند میزان کاری که برای موفقیت تحصیلی نیاز است را انجام دهند. دلیل آن اغلب انگیزه است. بهره بردن از علایق فرزندتان، روشی عالی برای آماده کردن او برای داشتن عملکردی خوب در مدرسه است.

توصیه هایی برای کمک به ایجاد انگیزه در فرزندتان:
بین درس های مدرسه و زندگی کودکتان ارتباطی برقرار کنید. اگر در حال یادگیری درصدها است، از او بخواهید دفعه بعد که خرید می کنید قیمت یک جنس تخفیف خورده را حساب کند.
بین علایق فرزند خود و فعالیت های درسی او پیوند برقرار کنید. اگر او عاشق موسیقی است کتاب هایی در مورد موسیقیدانها به او بدهید و نشان دهید که چگونه موسیقی و زبان های خارجه مرتبط هستند.
به فرزندتان اجازه ی کنترل و انتخاب دهید: با راهنمایی فرزندتان، اجازه دهید ساعات مطالعه ای خود، روش مدیریت کارها، یا موضوع پروژه های مدرسه را تعیین کند.
فرزندتان را تشویق کنید که معلومات خود را با شما در میان بگذارد. مرتباً از او بپرسید که چه چیزی را در مدرسه یاد می گیرد.
به فرزندتان تبریک بگویید، او را تشویق کنید و تمام موفقیت های او را جشن بگیرید. اغلب، آنچه کودکان را از تلاش کردن بازمی دارد، ترس از شکست، یا خاطره ی زمانی است که عملکرد خوبی نداشتند. با جشن گرفتن موفقیت های فرزندتان، هر چه قدر هم که موفقیت کوچکی باشد، و با دادن فرصت هایی به او برای به دست آوردن موفقیت تحصیلی، می توانید کمک کنید این چرخه پایان یابد.