7 راه برای جلوگیری از کپی برداری شدن محتوای وب سایت

اشخاصي که در زمينه توليد محتوا فعاليت مي کنند نگرانيشان کپي شدن مطالبشان است. 7 راه جهت جلوگيري از کپي برداري شدن محتواي وب سايت در اين مطلب آمده است.

7 راه براي جلوگيري از کپي برداري
اگر شما در زمينه توليد محتوا فعاليت مي کنيد، حتما يکي از مسائلي که با آن مواجه هستيد، کپي برداري شدن از محتوايي است که براي وب سايت خاصي توليد کرده ايد و شخص ديگري آن را بدون ذکر منبع، کپي مي کند.مي توان گفت که اين کار عملا يک نوع سرقت اينترنتي محسوب مي شود اما به دليل نبود قانون کپي رايت در ايران، نمي توان از نظر قانوني جلوي اقدام اين گونه افراد سودجو ايستادگي کرد، يا اينکه قصد داريد از محتواي وب سايتي ديگر استفاده کنيد بدون اينکه قصد کپي کردن از آن را داشته باشيد.
حتما مي دانيد توليد محتواي ناب تاثير بسزايي در سئو سايت و افزايش رتبه الکسا دارد و اگر کسي محتواي شما را سرقت کند و به دليل بالا بودن رتبه الکسا سايت آنها محتوا زودتر در سايت آنها توسط گوگل ايندکس شود، تمامي زحمات شما به هدر خواهد رفت.
ما مي خواهيم قبل از اينکه وارد راه هاي جلوگيري از کپي شدن محتوا شويم، در اين خصوص صحبت کنيم که چرا واقعا بايد مراقب اين مساله باشيم؟ واقعا کپي شدن متن يا قرار دادن متن کپي شده چه تاثيري مي تواند در سئوسايت و رتبه الکسا داشته باشد؟

چرا بايد مراقب باشيم؟

متخصصان سئو و بازاريابان اينترنتي، دراين چندسال اخير در خصوص مجازات گوگل در مورد محتواي کپي شده هشدار هاي زيادي داده اند. محتواي کپي شده تاثير فوق العاده بدي مي تواند درسئوسايت شما بگذارد واگر وب سايت شما مورد مجازات قرار گيرد، کار سختي پيش رو داريد که بتوانيد رتبه قبلي خود را بدست بياوريد.

اما آيا مي دانيد که بدتر از محتواي کپي شده چيست؟
محتواي شبيه به هم. شايد الان از خود بپرسيد که اين دوتا چه فرقي با هم دارند؟
بعضي از افراد فکر مي کنند که براي اينکه مورد جريمه گوگل قرار نگيرند، بهتر است که محتواي را فقط کمي تغيير دهند و به اين صورت ديگر کپي نکرده اند اما بايد بگوييم که سخت در اشتباه هستند. گوگل باهوش تر از آنها است و سريعا متوجه اين تکنيک سياه خواهد شد و شما را باز جريمه خواهد کرد، چونکه عبارت هاي به کار رفته در دو محتوا کاملا شبيه به هم هستند.

گوگل هر صفحه را که محتواي خاص دارد به طور مجزا رتبه بندي مي کند و شما با توليد محتواي يکسان نه کپي شده، باعث سردرگمي گوگل مي شويد که کدام آدرس صفحه را رتبه بندي کند و اگر نتواند راهي پيدا کند آنها را کپي شده تلقي کرده و وب سايت شما را جريمه خواهد کرد.

خيلي ساده بگوييم:" با اين تکنيک سياه نبايد به دنبال بهبود افزايش سئوسايت و رتبه الکسا سايت خود باشيد."

پس بايد چه کاري انجام بدهيم:

1.ارتباطات داخلي

اگر در زمينه توليد محتوا و بازاريابي محتوا فعاليت مي کنيد، حتما در مورد اهميت ارتباط داخلي بين صفحات شنيده ايد. اجازه بدهيد که با يک مثال شروع کنيم. فرض کنيد که شما داراي يک فروشگاه اينترنتي هستيد و وب سايت شما داراي قسمت بلاگ است. شما مي خواهيد که سئو صفحه اول و قسمت بلاگ خود به طور موازي افزايش دهيد. تکنيک هاي زيادي براي افزايش رتبه الکسا و ورودي گوگل وب سايت شما وجود دارد.

اما براي اينکه بتوانيد رتبه الکسا اين دو صفحه را به طور موازي افزايش دهيد، استفاده از لينک براي ارتباط دهي بين آنها مي باشد. شما بايد با استفاده از کلمات کليدي تعريف شده براي هر قسمت، مي توانيد بين صفحات يک ارتباط داخلي برقرار کنيد.

مسلما شما وبلاگ هاي زيادي داريد که موضوع بعضي از آنها مشابه يکديگر است. براي اينکه بتوانيد تمايزي بين اين وبلاگها برقرار کنيد، اين است که بتوانيد با استفاده از کلمات کليدي در هر وبلاگ، بين صفحات يک ارتباط داخلي ايجاد کنيد و به گوگل بفهمانيد که اين صفحات کپي همديگر نيستند بلکه از نظر محتوا به هم ارتباط دارند.

2. ارتباط صحيح بين صفحات از طريق کلمات کليدي

سئوسايت، اولين هدف هر سئوکار و بازارياب اينترنتي است که بتواند آن را افزايش دهد. متسفانه بارها مشاهده است که بعضي از افراد با استفاده از جمله هاي مرتبط و مورد جستجو، کاربر را به صفحه اي ديگر هدايت مي کند.اين از نظر گوگل يک تخلف محسوب مي شود و جريمه هاي سنگيني را براي وب سايت در نظر ميگيرد.
پس حتما ارتباط بين کلمه کليدي صفحه هايي که مي خواهيد آنها را به هم لينک بدهيد را بررسي کنيد.چون به اين صورت گوگل محتواي صفحه را به حالت اسپم مي شناسد.

3. تگهاي متعارف و استاندارد کننده صفحه
در طراحي سايت، شما مي توانيد از تگهاي استفاده کنيد که به گوگل اعلام کنيد محتويات اين صفحه کپي شده يا شبيه صفحه ديگري است و به نوعي آن را استاندارد کنيد. البته ناگفته نماند، شما استانداردسازي فقط مربوط به اين تگ نمي باشد. شما بايد محتويات خود را نيز تا حدي استاندارد کنيد و اشتباه بيش از حد از اين تکنيک باعث مي شود که گوگل سايت شما را مورد جريمه قرار دهد و سئو سايت شما تحت تاثير قرار گيرد.

4. متفاوت کردن عنوان صفحه و متا تگ ها
متاسفانه نکته اي که اکثر محتوانويسان به آنها دقت نمي کنند زماني است که مي خواهند مقاله يا خبري را از سايت ديگر کپي کرده و آن در وب سايت خود قرار دهند. آنها هيچ تغييري در عنوان مطلب ايجاد نمي کنند و براي همين گوگل سريعا آن را کپي شده ميخواند و يک نمره منفي در سئو آنها قرار مي دهد.

در صورتي که مطلبي را از مکاني ديگر کپي مي کنيد، بهتر است که در عنوان و متاتگ ها تغييراتي ايجاد کنيد. براي مثال عنوان يک صفحه " راه هاي افزايش سئوسايت " است و شما مي خواهيد از مطلب اين صفحه کپي برداري کنيد . بهتر است که عنوان را به گونه اي تغيير دهيد که فقط کلمه کليدي آن حفظ شود. براي مثال به اين صورت بنويسيد:" چگونه سئوسايت خود را افزايش دهيم".

5. محتواي وب سايت خود را يکي کنيد

فرض کنيد که شما مي خواهيد در خصوص راه هاي افزايش سئوسايت صحبت کنيد و هر تکنيک را در هر صفحه مجزا بيان کنيد و قصد داريد از مقاله يک وب سايت معروف استفاده کنيد. براي اينکه محتواي شما کپي نباشد، بهتر است که تمامي مقالات مرتبط با آن را کامل بخوانيد و از آن يک خلاصه بنويسيد و به عنوان يک مقاله جديد ارائه بدهيد. فقط کافي است که چگالي کلمات کليدي مرتبط با آن مقاله را رعايت کنيد.

6. نقشه محتوا تهيه کنيد

مي توان گفت اين تکنيک شبيه تکنيک اول است اما با اين تفاوت اصلي که در اين تکنيک شما بايد بدانيد که مقاله خودرا براي چه هدفي توليد مي کنيد. آيا شما مي خواهيد مقاله جديد توليد کنيد يا نه صرفا يک خبر را به گوش کاربران خود برسانيد.
داشتن يک برنامه کامل از هدف و تمامي مقالات توليد شده مي تواند يک راه براي ايجاد کند تا آن را در استراتژي توليد محتواي خود به کار ببريد.براي بهبود رتبه الکسا و سئوسايت داشتن اين استراتژي خيلي مهم است.

7. اگر نمي توانيد مقاله اصلي را اصلاح کنيد تا زمان کامل شدن اصلاح آن را ايندکس نکنيد
بعضي مقالات نياز به ويرايش تخصصي دارند تا بتوانيد آن را بازنويسي کنيد و از طرفي ديگر چون موضوع مقاله به روز است بايد آن را در وب سايت خود قرار دهيد تا کاربران خاص شما آن را مطالعه کنند اما به دليل مشکلات فني که در محتوا وجود دارد و در صورتيکه آن را قرار دهيد ممکن است توسط گوگل جريمه شويد، بهتر است آن را با يک دستور، اجازه ايندکس شدنش را بگيريد.
سئوکار