تکنیک های ذهنی تفکر مثبت برای پیشرفت در کار و زندگی

آیا به موضوعات خوب فکر می کنید یا موضوعات بد؟

مردم به طور طبیعی به نتایج منفی فکر می کنند، نه مثبت. اغلب نتایج منفی نصیب افراد بدبین می شود. از طرف دیگر، برای مردم مثبت اندیش، اتفاقات خوب پی درپی رخ می دهد. این درست مانند زمانی است که یک اتومبیل قرمز می خرید و پس از آن همه اتومبیل های قرمز اطراف خود را می بینید. دیدن اتومبیل های قرمز برای شما معنی دار می شود. شما به اتومبیل زیبا و جدید خود افتخار می کنید و بسیار هیجان زده هستید، درنتیجه زیاد به آن فکر می کنید. وقتی اتومبیل قرمز نقطه اصلی تمرکز شما باشد، اتومبیل های قرمز همه جا در اطرافتان ظاهر می شوند.
پیام این است که «بر هر چیزی تمرکز کنید، مقدار بیشتری از آن را به دست می آورید.» اگر موضوعات خوشایند را تجسم کنید، اتفاق خواهند افتاد. البته همین موضوع درمورد موارد ناخوشایند نیز صدق می کند. بازیکن گلفی که مدام نگران پرتاب توپ به درون دریاچه است، همیشه آن را به درون آب می اندازد. اگر نگرش شما مسیرتان را مشخص کند، پس خوب است که افکار خود را به مسیر مثبتی هدایت کنید. این سه گام را انجام دهید:

۱. به آن فکر کنید
به خودتان قول دهید که فعالانه به مطالب مثبت و فقط به نتایج مثبت فکر کنید. در اجرای این برنامه کاملا جدی باشید و آن را مانند قراردادی با خودتان درنظر بگیرید. هدف شما: کنترل فعالانه فرایند تفکرتان است.

۲. آن را ببینید
خروجی های مطلوب خود را مجسم کنید. آن ها را به طور شفاف و با جزئیات کامل ببینید.

۳. آن را انجام دهید
برای دست یابی به خروجی های مطلوب، اقدامات مثبت انجام دهید. پافشاری کنید. برای اثرگذاری بر مواردی که در توان شماست، به سختی کار کنید. وقتی کارها به خوبی پیش می روند جشن بگیرید. اقدامات خود را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه برنامه ریزی کنید.


● از دست عادات ذهنی خلاص شوید

دائما از فرایند فکری و عادات ذهنی خود آگاه باشید. به عادت مضر تفکر منفی باز نگردید. مردم در روز به ۱۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ مورد مجزا فکر می کنند. ۷۰ درصد این تفکرات، نگرانی از نتایج نامطلوب در آینده است. دلیل آن چیست؟ دکتر «اِلن وبر» توضیح می دهد که «شرایط اجتماعی و تجربیات زندگی» باعث تفکر منفی می شود. تذکرات رایج در والدین مانند «مواظب باش صدمه نبینی!» کودکان را برای اندیشیدن به نتایج منفی و نه مثبت شکل می دهد.
به علاوه، اغلب مردم فکر می کنند که شایسته موفقیت نیستند یا توانایی دسترسی به آنرا ندارند. برای شروع تفکر مثبت، باید بر این مانع غلبه کنید.


● بادامه مغز شما چگونه کار می کند؟

بادامه مغز مسئول عکس العمل نشان دادن به «ترس و نگرانی» است که با حضور خطرات فیزیکی یا اضطراب احساسی به وضعیت ترس وارد می شود. حالت ترس باعث ترشح ماده ای شیمیایی به نام کورتیزول می شود که عوارض فیزیولوژیکی مضری به دنبال دارد. انسان ها می توانند از تفکر مثبت برای رد کردن این حالت ترس در بادامه مغز استفاده کنند. تفکر مثبت از ترشح کورتیزول جلوگیری می کند و به جای آن مغز را وادار به ترشح «سِرُتونین» می کند که با «خلاقیت، نوآوری و تمرکز» در ارتباط است. این موارد در نقطه مقابل ترس و نگرانی قرار می گیرند.
مغز توانایی فوق العاده ای برای خلق مسیرهای عصبی جدید دارد. با تفکر مثبت می توانید مغز خود را وادار به بازسازی کنید. فرایند تغییر عصبی پویاست و گام به گام نیست. بنابراین همیشه مثبت بیاندیشید. با این کار می توانید مسیرهای عصبی جدیدی در مغز خود ایجاد کرده و نتایج مثبت تری را تجربه کنید.


● از موارد کوچک شروع کنید

سعی نکنید یک شبه تغییرات بزرگی در تفکر خود ایجاد کنید. این کار ممکن است بادامه مغز را تحریک کند و باعث ترشح کورتیزول شود که نتایج منفی زیادی به همراه دارد. به جای آن ذهن خود را تغییر دهید، اما این کار را به صورت تدریجی انجام دهید. در فعالیت های جدیدی مثل گسترش مهارت های جدید مشارکت کنید. با ترس های خود روبه رو شوید و برای غلبه بر آن ها به سختی کار کنید. کارهایی که امیدوارید در حوزه های مختلف زندگی انجام دهید را به دقت مشخص کنید.
تصور نتایج مثبت برای رویدادهای پیش رو می تواند به اتفاق افتادن آن ها به همان ترتیب کمک کند. آلوارو پاسکوآل، متخصص مغز، برای نشان دادن عملکرد این تکنیک های تجسم، دو گروه را در یادگیری نواختن پیانو مورد بررسی قرار داد. این دانشمند گروهی را انتخاب کرد که و به آنها توضیح داد که با کدام انگشت کدام نت را بنوازند و از آن ها خواست که پنج روز و روزی ۲ ساعت بر پیانو تمرین کنند. گروه دیگر استفاده از انگشتان برای نواختن نت را به طور مجازی یاد گرفتند. آن ها پنج روز و هر روز به مدت ۲ ساعت با گوش دادن به نت هایی که نواخته می شد، خود را در حال نواختن پیانو تجسم می کردند. پس از آن، هر دو گروه نت ها را روی پیانو اجرا کردند و هر دو تقریبا به یک اندازه نواختن صحیح پیانو را آموخته بودند.

تجسم کار پیچیده ای نیست. خود را در حال انجام کاری تصور کنید که آرزویش را دارید، مثلا ارائه یک سخنرانی فوق العاده.. آن را شفاف و با جزئیات مجسم کنید.
از افراد منفی دوری کنید. به دنبال دوستان خوش بین باشید و با آن ها ارتباط برقرار کنید. چهار حالت باعث ناآرامی ذهنی می شود. «فرّار بودن، عدم قطعیت، پیچیدگی و ابهام.» برای رویارویی با آن ها، تصویر واضحی از خواسته های خود در ذهن حفظ کنید. با یادآورهای تصویری یعنی نشانه هایی که سفر ذهنی جدید شما را به یادتان می آورند به خود کمک کنید. می توانید به سادگی از روش «اتومبیل های قرمز» استفاده کنید. بعضی افراد لباس قرمز می پوشند تا تفکر مثبت را به خود یادآوری کنند. افراد دیگر اشیای قرمزی را به عنوان یادآوری کننده در محل کار خود قرار می دهند.