چگونه سئو سایت های قدیمی را بازیابی کنیم؟

آيا سئو سايت شما دچار مشکل شده است؟ آيا وب سايت شما ترافيک خوبي ندارد؟ در اين مطلب بهينه سازي وب سايت هاي قديمي مورد بررسي قرار گرفته است

سئو سايت هاي قديمي

فرض کنيد که شما يک وب سايتي را با کمک دوستان خود طراحي کرده ايد. اين وب سايت در ابتدا چون جديد است و تکنيک هاي به روز سئو و به عبارتي ديگر سئو سايت در آن پياده شده است، از نظر رتبه بندي گوگل سريعا رشد کرده و کاربران زيادي را به سمت خود جذب مي کند. اما اگر به روز نشود و هيچ مطلب جديدي در آن قرار نگيرد، تعداد کاربران در مدت زماني کوتاهي کاهش پيدا مي کند که اين مساله باعث کاهش رتبه وب سايت مي شود. اين مشکل اکثر وب سايتهاي قديمي است که به روزرساني نمي شوند.

يک نکته خيلي مهم اين مي باشد، وقتي که رتبه وب سايت شما به دليل بروز رساني نشدن کاهش پيدا مي کند، اگر مي خواهيد آن را به حالت قبل برگردانيد، اين عمل سختتر از روزي است که شما وب سايت خود را تازه ايجاد کرده ايد و قصد داريد آن را در صفحه اول گوگل قرار دهيد. به روزرساني نشدن صفحات و مطالب وب سايت باعث جريمه گوگل مي شود. در مقاله سئو قصد داريم که چند تکنيک براي بازگرداندن سريعتر رتبه وب سايت هاي قديمي بيان نماييم. پس با سئوکار باشيد.

1. حساب همه چيز را داشته باشيد
اولين مساله که بايد آن را بررسي کنيد، مواردي هستند که باعث افزايش يا کاهش رتبه وب سايت شما شده اند. اگر وب سايت شما خيلي قديمي، تکنيک هاي سئو متفاوتي بايد براي آن استفاده کنيد. همانطور که گفتيم، شما ممکن است از طرف گوگل مورد جريمه قرار گرفته باشيد.

اما چه مواردي را که مربوط به سئو سايت است را بايد بررسي کرد:

ساختار وب سايت
اولين مورد، ساختار وب سايت است. آيا ساختار وب سايت شما به روز است؟ آيا با استاندارد به روز طراحي مطابقت دارد يا خير؟ آيا در کدنويسي آن از آخرين نسخه استفاده شده است؟ آيا ساختاري که الان استفاده شده است، مورد تاييد الگوريتم جديد گوگل قرار مي گيرد؟ اينها مواردي هستند که شما بايد در اولين مرحله به آن توجه کنيد. هميشه شما بايد اطلاعات خودتان را از نظر کدنويسي و چگونگي قالب بندي صفحه به روز نگه داريد.

موضوع وب سايت
قبلا موضوع وب سايت شما در مورد چه چيزي بوده است؟ اين خيلي مساله مهمي است. در طراحي ساختار مجدد، نبايد موضوع و هدف اصلي وب سايت شما تغيير کند. هر تغييري نياز به انرژي و زمان زياد براي بدست آوردن بازده مورد نظر دارد. استراتژي بازاريابي محتوا وب سايت شما براساس موضوع اصلي سايتتان تعيين مي شود.

محتواي وب سايت
هر محتواي از وب سايت شما توسط گوگل ايندکس شده است مگر اينکه شما از قبل تعيين کرده باشيد که محتوا توسط ربات گوگل بررسي و ايندکس نشود. البته مهمترين بخش در محتوا، آدرس هر صفحه است که نبايد تغيير کند چون تغيير آدرس باعث ايجاد خطاي 404 مي گردد گوگل اين خطا را جريمه مي کند.

شما همچنين بايد وب سايت خود را از نظر هک و حملات غير مجاز مورد بررسي قرارداده و از ايمن بودن آن در برابر اين حملات مطمئن شويد. بعضي از هکرها اقدام به ايجاد صفحات از وب سايت شما کرده که از نظر گوگل مورد اسپم واقع مي شود. پيدا کردن اين صفحات و اينکه مورد حمله قرار گرفته ايد، کار آساني نيست.

براي همين تاکيد مي شود تمامي باگ ها و ايرادات امنيتي خود را بررسي کرده و سريعا اقدام به رفع آنها کنيد. يکي از اين موارد، تغيير رمز عبور به طور مرتب است. همچنين مطمئن شويد که سرورهاست شما هرروز از نظر امنيتي به روز مي شود و هيچ گونه مشکلي از بابت دسترسي غير مجاز براي آن وجود ندارد.

2. دسته بندي مطالب
امروزه محتواي وب سايت براي گوگل نسبت به بقيه از اهميت بيشتري برخورداراست. محتواي ضعيف از نظر سئو سايت، باعث آسيب رساندن به رتبه وب سايت مي گردد و مطلب قوي باعث بهبود در رتبه مي شود. نخستين قدم در توليد مطلب، تعيين موضوع و دسته آن مي باشد.

بسته به قدمت و آخرين به روزرساني وب سايت، ميزان فعاليت براي بازنگري در خصوص محتوا متفاوت است. در ادامه تعدادي تکنيک را بيان مي کنيم که با کمک آنها بتوانيد محتواي قديمي وب سايت خود را بازنگري کنيد:

تهيه ليست عنوان و آدرس
ليستي از عنوان ها و آدرس تمامي صفحات مقاله خود تهيه کنيد. حتي تعدادي از صفحات مانند درباره ما، تماس با ما و سوالات متداول را نيز، عنوان و آدرس بارهاي آنها را بنويسيد. سپس با استفاده از کلمات کليدي در گوگل آناليتيک مرتبط با وب سايت خود، تطابق دهيد و سعي کنيد که مقالات خود را از اين به بيشتر در حوزه کلمات کليدي مرتبط خود بنويسيد.

تغيير آدرس صفحات
آدرس تمامي صفحات خود را از نظر خوانا بودن بررسي کنيد و در صورت لزوم تغيير يا حذف کنيد. درسئو سايت، اين آدرس است که شناخته مي شود و اهميت دارد.

بررسي عنوان مطالب
عنوان تمامي صفحات خود را بررسي کنيد. آيا مطابق با سئو سايت است يا خير؟ اگر مشکلي وجود داشت، آن را رفع کنيد.

بررسي متاتگ توضيحات
متاتگ توضيح يکي از مهمترين متاتگ ها از نظر گوگل مي باشد. از نظر سئوسايت نوشتن متا توضيح به گوگل در خصوص نوع و ماهيت محتوا اطلاع مي دهد پس سعي کنيد حتما از اين متا تگ استفاده کنيد. مراقب باشيد، گوگل خيلي باهوش است. اگر محتواي متا با متن اصلي مطابقت نداشته باشد، شما را جريمه مي کند.

بررسي متاتگ کلمه کليدي
گوگل چند سال پيش بيان کرد که ديگر از اين متاتگ براي رتبه بندي و نشان دادن صفحات استفاده نمي کند اما هنوز شواهدي وجود دارد که اين متا تگ از اهميت ويژه اي برخوردار است. متاتگ ها را در تمامي صفحات خود بررسي کنيد و در صورت لزوم آنها را بهينه نماييد.

محتواي اصلي را بررسي کنيد
چند مورد را شما بايد در مورد محتواي وب سايت خود بررسي کنيد:

مقدار کلمات به کار رفته بايد حداقل 1000 کلمه باشد. ازنظر سئو سايت، تعداد کلمات استاندارد 2500 است.

بررسي خوانا بودن مطلب از نظر اندازه فونت و رنگ آن

کپي نبودن مطلب

3. جريمه هاي گوگل درسئو وب سايت تان را بررسي کنيد
گوگل دو نوع جريمه براي وب سايت ها در نظر گرفته است. يکي از اين جريمه ها که جريمه اصلي گوگل مي باشد، اشکالات دستي ناميده مي شوند يعني زماني که شما قوانين گوگل را زيرپا مي گذاريد و به خاطرآن جريمه مي شويد. وب سايت شما به خاطر اين اشکالات جريمه مي شود اما بعد از رفع آنها، نام وب سايت شما ازليست جريمه گوگل برداشته مي شود. نوع ديگر، جريمه ارزشي است که که الگوريتم گوگل انجام مي شود. براي مثال، وب سايت شما اگر محتواي ضعيف و نامناسبي داشته باشد براساس الگوريتم پاندا جريمه مي شود و بايد سريعا به رفع اين موضوع بپردازيد چونکه جريمه شدن به خاطر الگوريتم هاي گوگل، تاثير بدي سئو وب سايت شما دارد.

براي همين بايد اول از همه انواع الگوريتم گوگل را بشناسيد و بعد براساس آنها، وب سايت خود را بهينه کنيد. همچنين نوشتن کد هاي برنامه نويسي وب سايت خود را بررسي کنيد و اگر اشکالي مشاهده کرديد، سريعا آن را برطرف کنيد.

4. براي سئو وب سايت خود يک برنامه ريزي عملياتي ايجاد کنيد
شما قبل ازشروع بايد نيازهاي اصلي وب سايت خود را بررسي کنيد و يک برنامه ريزي براي آن انجام دهيد. بهتر است قبل ازاينکه روي يک هاست اصلي، آن را بررسي کنيد، ابتدا آن را روي هاست مجازي تست کرده و ايرادات آن را طبق برنامه خود رفع کنيد. در ادامه فعاليت هايي که بايد در برنامه سئو وب سايت خود درنظر بگيريد را براي تان بيان کرديم.

اولين اقدام، بررسي کدهاي نوشته شده است. آيا کدها براساس آخرين متدهاي برنامه نويسي مي باشد يا خير. بعد نام دامنه خود را بررسي کنيد که مشکلي نداشته باشد.
نامه دامنه صفحات را بررسي کنيد. آنهايي را که مشکلي دارند را تغييردهيد يا اگر صفحه اي هيچ کاربردي ندارد، حذف کنيد.
صفحه هاي بي ارزش را حذف کنيد يا آدرس آنها به يک صفحه بهتر ريدارکت کنيد. فقط مراقب اخطار 404 باشيد.
محتوا را بررسي کنيد و محتواي صفحات خود را براساس سئو وب سايت کامل کنيد.
از نظر رسپانسيو بودن و آخرين متدهاي طراحي و امنيتي وب سايت خود را بررسي کنيد.
5. خود را در شبکه هاي اجتماعي نشان دهيد
امروزه ديگر کمتر کسي است که از شبکه هاي اجتماعي استفاده نکند و اين شبکه ها يک بستر مناسب و کم هزينه براي تبليغ و نشان دادن برند خود به ديگران مي باشد. اگر هيچ اکانتي در شبکه هاي اجتماعي نداريد، سريعا ايجاد کرده و در آنها با استراتژي شبکه هاي اجتماعي فعاليت کنيد.

6. محتواي جديد بنويسيد و آنها را تنظيم کنيد
بعضي افراد فکر مي کنند همينکه ظاهر وب سايت خود را بروزرساني کردند کافي است و ديگر لازم نيست جهت سئو فعاليتي انجام دهند در صورتي که اين بزرگترين اشتباه است چون لطمه اي که بعدا از نظر سئو به سايت شما وارد مي شود، جبران ناپذير است. وقتي که ايراد هاي اوليه را برطرف کرديد، بايد با استراتژي هاي خاص، بتوانيد سايت خود را به اصطلاح زنده نگه داريد و آن به روزرساني مرتب است. يکي از اقدامات بروز رساني، توليد محتوا براي وب سايت مي باشد. اگر محتواي وب سايت شما به روزنگردد و مطلبي و پيامي براي کاربر نداشته باشد، کاربر ديگر هيچگاه به سايت شما برنمي گردد و در واقع شما يک مشتري اصلي را از دست داده ايد.

سعي کنيد با يک برنامه ريزي دقيق، شروع به توليد محتوا در هفته نماييد و آن را به پويا نگه داريد. يکي از مسائلي که در سئووب سايت خيلي تاثير دارد، محتوا است پس بايد بتوانيد نکات و استراتژِي هاي توليد محتوا را به خوبي در آن اجرا نماييد.
سئوکار