چگونه توسط موتورهای جست وجودیده شویم؟

تحقيقات و بررسي هايي که در حوزه جست وجوهاي اينترنتي انجام شد، نشان داد که ?? درصد از کاربران اينترنتي که با موتورهاي جست وجو مطلبي را جست وجو مي کنند، در صفحه نتايج به دست آمده از سرچِ موتور جست وجو فقط همان صفحه اول را بررسي مي کنند و نگاهي به صفحه هاي بعدي نمي اندازند. اگرچه درصدي از اين کاربران کم سن هستند - طوري که آنها را در اين بررسي دخالت نداده ايم - با اين حال نتيجه همان است و کاربران در همان صفحه اول دنبال جوابشان مي گردند.
به همين دليل هم هست که اکثر وب سايت ها اصرار دارند که موقع نمايش نتايج سرچ در موتورهاي جست وجو، اسم و لينکشان جزو ?? گزينه اول باشد.استفاده از تکنيک search engine optimization)SEO) مي تواند به گسترش شرکت هاي کوچک کمک کند و موقعيت هاي خوبي براي پيشرفت آنها فراهم کند. با در نظر گرفتن اين چند نکته مي توانيد اسم و سايت خود را در رده هاي اول نتيجه سرچ کاربران قرار دهيد:

?) اولويت ها را مشخص کنيد
اول هدفتان از جست وجو را به طور دقيق براي خودتان مشخص کنيد و اولويت هايتان را در اين کار درجه بندي کنيد. به تدريج هم با بررسي جست وجوهاي بازديدکنندگان، آنها را اصلاح مي کنيد: هدفتان ارائه اطلاعات کدام محصول يا چه جور خدماتي هست؟ قرار است که کاربران و بيننده هاي سايت چه خدماتي بگيرند، خريد کنند، يا فقط مطالعه کنند و اطلاعاتي کسب کنند؟ حالا بر اساس چنين اطلاعات و دورنمايي که داريد، ببينيد که چه طور مي توانيد خودتان را در صدر ليست نگه داريد؟ مثلاً کارشناسان گوگل بررسي مي کنند که کاربران اکثراً چه واژه هاي کليدي را در جست وجو به کار مي برند و بيشتر استفاده مي کنند و غيره.

?) کلمات کليدي را پيدا کنيد
معمولاً دريک تجارت، محصولات و خدمات همان طوري معرفي و تبليغ نمي شوند که مشتريان آنها را مي شناسند. در اين ميان ابزارها، شيوه ها و برنامه هايي هستند که مي توانند به شما کمک کنند تا بهترين واژه ها و عبارات را براي SEO براي خودتان پيدا کنيد. با خدمات رايگان AdWords Keyword Tool که شرکت گوگل ارائه مي کند به راحتي و سريع مي توانيد يک تخمين کلي از واژه هاي رايجي که کاربران در جست وجويشان به عنوان کلمات کليدي استفاده مي کنند، به دست بياوريد.
اين برنامه در اصل ابتدا براي بازارهاي اينترنتي و فروشگاه هاي گوگل طراحي شده بود که کلمات و عباراتي کليدي براي کاربراني که خريد اينترنتي مي کردند، تعيين کنند. اما کاربرد برنامه به اين جا محدود نشد و اين برنامه کاربردهاي بيشتري هم پيدا کرد و در بخش هايي که جست وجو بر پايه کلمات و عبارات بود، خيلي مفيد واقع شد. اين بحث تا حدي مهم و مفيد است که برخي شرکت هاي بزرگ بخشي به عنوان «فهرست واژگان کليدي کاربردي» دارند که بر اساس تعداد دفعاتي که کاربران اين کلمات کليدي و پرکاربرد را براي جست وجو تايپ مي کنند، و همچنين تعداد صفحات وِبي که در جواب آن عبارات در اينترنت براي آنها هست، امتياز و رتبه اي براي آن کلمه يا عبارت در نظر مي گيرد.

?) کلمات کليدي را هوشمندانه انتخاب کنيد
استفاده زياد از فقط يک کلمه يا عبارت و به کار بردن واژه هاي نادرستي که مفهوم جست وجوي شما را مشخص نمي کنند و به عبارتي راه به جايي نمي برند، باعث مي شود که موتورهاي جست وجو تشخيص بدهند که اين روش جست وجو رسمي و صحيح نيست و کاربري شما را ناديده بگيرند. در اينجا چند نکته را براي شما آورده ايم تا به درستي از واژه ها استفاده کنيد:
- هر صفحه را به يک واژه کليدي و مترادف هاي آن اختصاص بدهيد. زماني که صفحه شما وحدت موضوعي (حول آن واژه کليدي) داشته باشد، احتمال اينکه موتور جست وجو صفحه شما را شناسايي و رونمايي کند خيلي بيشتر مي شود.
- آن کلمه کليدي را در آدرس HTML خود بگذاريد و حواستان باشد که اين آدرس، با فاصله ها و علامتگذاري هايش، بيشتر از ?? حرف نباشد.
- کلمات کليدي را در هدينگ همه صفحات بگنجانيد. ضمن اينکه چندين بار در بينابين مطالب صفحه تکرار شوند. و بهتر هم است که در همان اوايل صفحه باشند؛ نه يکي دو خط آخر.
- در اين صفحه لينک هايي تعبيه کنيد که در رابطه با همين کلمات باشند و دقت کنيد که در نوشتن متن اين لينک ها از خود کلمه کليدي استفاده کنيد. مثلاً اگر کلمه کليدي، رزومه است، متن لينک را اين طور بنويسيد: «راهنمايي هايي براي نوشتن رزومه». نه اينکه: «اينجا را کليک کنيد».
- هر موقع که توانستيد، کلمات کليدي را در آدرس URLتان بياوريد. حتي اگر آدرس URLتان به ظاهر بي معني بشود (مثلاً www.domain.com/?page_hd=?). افزايش رتبه سايت

?) Linkbait بسازيد
يک موقعيت خيلي خوب که مي توانيد داشته باشيد، اين است که محصول يا خدمات شما از سوي کسان ديگر و مثلاً در وبلاگ هاي پربيننده ديگر هم به صورت لينک نوشته شده باشد. مخصوصاً اگر لينکي وجود داشته باشد که همان کلمه کليدي را دارد و با کليک روي آن، صفحه اي از سايت شما باز مي شود؛ اين يک امتياز عالي براي شماست.
- سعي کنيد که اطلاعات جذاب، خواندني و مفيدي در اين صفحه ها وجود داشته باشد و طبق هدفي که در سايت خود داريد، محتواي اين وبلاگ هم تا حدي غني و مربوط به همان صفحه و سايت اصلي شما باشد. اگر اين وبلاگ، اين ويژگي ها را ندارد و مفيد نيست، کلمه کليدي و لينک سايت خود را در وبلاگ ها، صفحه ها يا مقاله هاي ديگر هم بگذاريد. اين کار را با شبکه هاي اجتماعي (social networks) هم به راحتي مي توانيد انجام دهيد. اين را هم بگوييم که موتورهاي جست وجو عاشق وبلاگ ها هستند؛ پس حتماً اين کار را انجام دهيد.
- عباراتي براي تبليغ محصول يا خدماتي که مي دهيد به همراه لينکي که همان کلمه کليدي در آن به کار رفته و به سايت شما مي رسد، را در سايت هاي اجتماعي و گروهي پربيننده بگذاريد. بهتر است که مستقيماً هم با اشخاصي که اين وبلاگ ها و سايت ها را مديريت مي کنند در ارتباط باشيد.
- وقتي سايت هاي ديگر قبول مي کنند که لينک سايت شما را در صفحه شان بگذارند، از آنها بخواهيد که حتماً کلمه کليدي را در آدرس لينک به کار ببرند.

?) موتورهاي جست وجو را با وب سايت خود آشتي دهيد
وقتي موتور جست وجو به دنبال صفحه هايي در جواب جست وجوي يک کاربر مي گردد، معمولاً مهم است که اين کلمه کليدي در چند سطر اول سايت (يا وبلاگ يا ...) که مي خواهد به عنوان جواب ارائه دهد آمده باشد. پس سعي کنيد اصلاً با انبوه فلَش و Ajax و غيره سايت خودتان را شلوغ نکنيد؛ چون تا حد زيادي احتمال شناخته شدنتان توسط موتور جست وجو را پايين مي آورد. باز هم ترفندهايي هست که مي تواند احتمال شناخته شدن شما توسط موتور جست وجو را بالا ببرد. گوگل اين چند مورد ديگر را آورده است:
- از يک مرورگر متني مانند Lynx استفاده کنيد که تا حدي متوجه نحوه سايت يابي اين موتورهاي جست وجو، و اينکه چطور سايت شما را پيدا مي کنند، شويد. يا در قسمت مشاهده گر lynx آدرس URL خودتان را بگذاريد تا متوجه شويد که صفحه با Lynx چه طور ديده مي شود.
- مطمئن شويد که سايت شما دو يا چند مورد از يک متن و محتوا يا URLهايي که به يک صفحه ارجاع مي دهند را نداشته باشد.
- يک نقشه سايتِ XML بسازيد و آن را براي موتورهاي جست وجو بفرستيد. به اين ترتيب آنها ليستي از URLهايي از سايت شما، که مي خواهيد نمايش داده شوند، خواهند داشت.

? پيگير باشيد
خيلي مهم است که هر هفته به طور منظم وقت بگذاريد و حواستان به موقعيت سايتتان در گوگل باشد. کلمات کليدي را مرور يا به روز کنيد و به دنبال فرصت هاي بيشتر و بهتر لينک گذاري و تبليغ سايت خود باشيد. اين را هم در نظر بگيريد که اکثر رقباي شما هم اين اطلاعات پايه را دارند و آنها نيز سعي مي کنند اين نکته ها را رعايت کنند.
بيتوته