لينک بيلدينگ يک هنر است. همچنين يکي از بخش هاي مهم در موفقيت سئو مي باشد. لينک بيلدينگ نيازمند خلاقيت، تلاش و اغلب بودجه مي باشد. در چند سال گذشته، کمپين هاي لينک بيلدينگ زيادي برگزار شده است که هيچ کدام شبيه به هم نبوده است البته ممکن است در بخش هايي داراي اشتراکاتي باشند اما استراتژي لينک بيلدينگ به وب سايت و شخصيت شما و کسب و کارتان بستگي دارد. در زير سه راه اساسي و اصول بدست آوردن لينک را به طور خلاصه بيان کرده ايم:
لينک هاي طبيعي
لينک هايي که ديگر وب سايت ها به طور طبيعي به صفحات وب سايت شما مخصوصا محتوا يا همان بخش مقالات مي دهند.
ايجاد لينک هاي دستي براي توسعه بيشتر
ايجاد لينک هاي دستي که توسط خود صاحب وب سايت ايجاد مي گردد مانند ثبت در دايرکتوري ها، ارسال لينک در ايميل يا پرداخت هزينه.
لينک هاي خودساخته
لينک هايي که توسط کاربران در ديگر وب سايت ها مخصوصا انجمن و فروم ها ايجاد مي شود. اين لينک شايد خيلي ارزش نداشته باشند اما وقتي زياد باشند، مي تواند تاثيري هم اندازه دو مورد بالا داشته باشند.
طراحي و شروع کمپين لينک بيلدينگ
مانند بقيه فعاليت هاي بازاريابي، نخستين قدم در طراحي کمپين لينک بيلدينگ تعيين هدف و استراتژي مي باشد. متاسفانه لينک بيلدينگ يکي از سخت ترين فعاليت ها براي اندازه گيري مي باشد. اگرچه موتورهاي گوگل مي توانند تا حدي ارزش هر لينک را اندازه بگيرند اما بدست آوردن اطلاعات کامل از نتيجه لينک بيلدينگ کاري غير ممکن است.
در زير معيارهايي که براي مي توان براي اعتبار سنجي لينک استفاده شود، معرفي شده است:
رتبه بندي براي اصطلاحات جستجوي مرتبط
يکي از راه ها براي تعيين اينکه چگونه يک موتور جستجو ارزش يک صفحه را تعيين مي کند، اين است که کلمات کليدي و عبارت تعريف شده صفحه مورد نظر را جستجو کنيم يعني اينکه شما عبارت مورد نظر خود را در گوگل جستجو کرده و صفحات وب مرتبطي که نشان داده مي شود را بررسي کنيد و رتبه وب سايت خود را نسبت به بقيه تعيين کنيد.
Mozrank
موزرنک محبوبيت يک صفحه را در وب نشان مي دهد. صفحاتي با موزرنک بالا داراي رتبه بيشتري هستند. در حقيقت هر چه لينک به يک صفحه بيشتر باشد، محبوبيت آن بيشتر است.(اين مورد در وب سايت moz وجود دارد)
حق اختيار دامنه
اندازه احتمال وجود دامنه براي هر کوئري در گوگل انجام مي شود.
بک لينک رقيب ها
براي اينکه بتوانيد رتبه وب سايتهاي مشابه خود را در کلمه کليدي بدست بياوريد، بهتر است که از طريق ابزارهاي گوگل رتبه آنها را در کلمه کليدي يا عبارت خاص خود جستجو کنيد و ميزان بک لينکي که آنها مي گيرند را ميتوانيد تا حدي متوجه شويد.
تعداد لينک هاي روي يک صفحه
با توجه به فرمول بندي رتبه صفحه، ارزش يک لينک در کنار بقيه لينکها تعيين مي گردد براي همين توصيه مي شودکه اگر لينک هاي داخلي داراي ارزش يکساني هستند، ميزان بک لينکها هر چه کمتر از وب سايتهاي متفرقه باشد بهتر است.
ترافيک ارجاع بالقوه
لينک بيلدينگ فقط منحصر موتورهاي جستجو نيست. اگر نرخ ترافيک ورودي يک وب سايت بالا باشد، اينها نه تنها براي موتورهاي جستجو مفيد است بلکه ميتواند باعث ورودي کاربران جديد بيشتري گردد.
سئوکار