تاثیر رنگ و اندازه فونت در سئو

1. رنگهايي را انتخاب کنيد که مناسب فضاي کسب وکارتان باشد
گاهي اوقات کسب وکار شما نياز به يک فضاي رنگي سياه و سفيد دارد. مخاطبان بيشتر کسب وکارها، شرکتها و افراد بزرگسال مي باشند. پس شما نبايد يک وب سايت با طرح کودکانه طراحي کنيد. اما اين را بايد در نظر بگيريد که طرح سايت شما در برندسازي کسب وکارتان خيلي کمک مي کند. اگر طرح و رنگ و فونتي که براي وب سايت خود انتخاب مي کنيد، نامناسب باشد در همان ثانيه هاي اول، باعث دل زدگي مخاطب و نهايت ترک وب سايت شما خواهد شد. بهتر است قبل از شروع به طراحي و انتخاب رنگ، از تاثير و روانشناسي رنگ در سئو آگاهي لازم را کسب کنيد.

اما کاري نبايد در اين زمينه انجام بدهيم

انتخاب رنگي که باعث زشتي طراحي وب سايت شما مي گردد

اين مساله بارها عنوان شده است که رنگ شما بايد توسط طراح وب سايت انتخاب شود نه شخص ديگر. طراح وب سايت براساس نوع کسب و کار مي تواند بهترين رنگ را انتخاب کند. رنگ هاي صورتي و سبز ليمويي بيشتر براي طراحي وسايل و وب سايت هاي کودکان استفاده مي شود و براي کسب و کار و جذب مشتري اصلا مناسب نيستند. مهمترين نکته اين است که وب سايت شما نبايد طرح بچه گانه داشته باشد. چون علاوه بر اينکه وب سايت شما را ناپسند مي کند باعث کاهش اعتماد مشتري به وب سايت شما مي گردد.

2. اشيا را طوري طراح کنيد که کاربر را براي کليک ترغيب کند
اشياء مانند دکمه، متن و عکس بايد به گونه اي به نظر برسند که لينک مي باشند که اين لينک سازي بين صفحات داخلي وب سايت باعث افزايش رتبه سايت مي شود. در اکثر مواقع براي متن ها يک زير خط آبي قرار مي دهند يا وقتي که ماوس برروي آنها مي رود، يک زير خط آبي ظاهر مي شود، همچنين براي دکمه و عکسها وقتي که ماوس برروي آنها مي رود ميزان روشنايي يا رنگ آنها تغيير مي کند. اصولا رنگ آبي به معناي قابل کليک بودن عبارت يا هر شي مي باشد اما خب با توجه به رنگ صفحه وب سايت شما گاهي مجبور هستيد که از رنگ ديگه اي استفاده کنيد. به هر حال بايد اشياها را طوري نمايش دهيد که کاربر در همان اول متوجه قابل کليک بودن آنها شود.

کاري که در اين زمينه نبايد انجام داد

هيچ تفاوتي بين عبارت و متنهاي قابل کليک و غير قابل کليک قائل نشويد

يکي از بزرگترين اشتباهاتي که طراحان وب در لينک سازي عبارت ها انجام مي دهند، قرار ندادن هيچ تمايزي بين آنها و بقيه عبارت هاي موجود مي باشد که کاربر به راحتي بتواند متوجه شود که اينها قابل کليک مي باشند. ساده ترين شکل يک شي قابل کليک اين است که وقتي ماوس روي آنها مي رود، يک علامت دست ظاهر مي شود. اين حالت در طراحي سايت خيلي قديمي شده است و براي طراحي وب سايت هاي مخصوص کودکان استفاده مي شود. شما علاوه بر تغيير ظاهر ماوس، بايد در رنگ عبارت و حالت آن تغييراتي ايجاد کنيد مثلا وقتي ماوس روي آن مي رود يک زير خط رنگي ظاهرشود يا رنگ عبارت تغيير کند.

3. رنگي را به عنوان رنگ پس زمينه انتخاب کنيد که در خوانا بودن عبارات شما مشکلي ايجاد نکند
بهترين رنگ متن و پس زمينه، سياه و سفيد است يعني رنگ متن سياه باشد و رنگ پس زمينه سفيد. از نظر روانشناسي رنگ در سئو، انتخاب اين حالت باعث بالا رفتن خوانايي و علاقه کاربر به ادامه جتسجو و خواندن در وب سايت شما مي گردد.استفاده از رنگ هاي متمايل به سفيد مانند خاکستري يا زرد رنگ که در پس زمينه به وضوح ديده نمي شوند، ميزان خوانايي را کاهش مي دهد، براي همين توصيه مي شود از رنگي استفاده کنيد که داراي قابليت خواندن را داشته باشد.

کاري که در اين زمينه نبايد انجام داد

انتخاب رنگ فونت مشابه با رنگ پس زمينه

گاهي اوقات شما مي خواهيد متني را از ديد کاربران و مخاطبان وب سايت خود مخفي نگه داريد، براي همين رنگ آن را مشابه به رنگ پس زمينه خود مي کنيد. اين مساله داراي تاثير منفي در سئو وب سايت شما دارد، چونکه متن شما غير قابل مشاهده و اسپم تلقي مي گردد و وب سايت شما جريمه مي شود. راه هاي بيشتر و بهتري براي مخفي کردن رنگ متن وجود دارد، بدون اينکه نياز باشد رنگ متن را تغيير دهيد. بهتر از قبل از طراحي در خصوص متن هاي مخفي با مدير وب سايت خود مشورت کنيد. اينها همان اشتباهات سئو مي باشد که بعضي از افرادي که دراين حوزه کار مي کنند، انجام ميدهند.

4. انتخاب رنگ متناسب با فرهنگ
فرهنگ هاي مختلف، رنگ هاي مختلفي دارند. در آمريکا و ايران، رنگ مشکي به عنوان رنگ عزا تلقي مي شود ولي در ژاپن اين رنگ، سفيد مي باشد. رنگ قرمز به عنوان عشق و خشونت تلقي مي شود اما در هند به عنوان غرور و خلاقيت در نظر گرفته مي شود و در چين، رنگ قرمز را رنگ خطر مي دانند. همه اين ها به نوعي روانشناسي رنگ مي باشند. قبل از انتخاب رنگ حتما به فرهنگ خود و رنگي که در آن معمول مي باشد، توجه داشته باشيد.

کاري که نبايد انجام دهيد

استفاده از تک رنگ براي طراحي وب سايت خود

متاسفانه اکثر وب سايت ها از يک رنگ تکراري براي وب سايت خود استفاده مي کنند و فقط گاهي در بعضي از قسمت هاي وب سايت سعي مي کنند که رنگ متفاوتي را استفاده کنند. استفاده از رنگ هاي متفاوت مخصوصا شاد، يک احساس زندگي به کاربران وب سايت شما تلقين مي کند. متاسفانه امروزه شاهد هستيم که اکثر وب سايت ها از رنگهاي سياه و سفيد و خاکستري استفاده مي کنند که اين باعث يک حس ناخوشايند در مخاطب مي شود. اين مساله باعث مي شود که کاربر سريعا وب سايت شما را ترک کند .

5. اندازه فونت شما بايد در کامپيوتر و موبايل قابل خوانا باشد
اگر اندازه فونت شما کمتر از 10 يا 12 پيکسل باشد، خوانايي آن را براي کاربر خيلي سخت مي کند. شما با انتخاب اين اندازه فونت باعث مي شود که کاربر چشم خود را نزديک صفحه کند تا بتواند متن آن را بخواند. در واقع انتخاب اندازه کوچک براي متن هاي وب سايت باعث مي شود که کاربر بعد از مدتي خسته شود و وب سايت شما را ترک کند حتي اگر متن شما متن دلخواه آنها باشد و آنها بتواننند اطلاعات مفيدي بدست بياورند.
در صورتي متن شما از طرح موبايل قابل خوانا نباشد، وب سايت شما توسط گوگل جريمه خواهد شد.

کاري که در اين زمينه نبايد انجام بدهيد
انتخاب اندازه فونت خيلي کوچک يا خيلي بزرگ
همانگونه که انتخاب اندازه فونت کوچک باعث اذيت کاربران مي شود، انتخاب اندازه فونت خيلي بزرگ نيز تاثير منفي بدي دارد. فونت هاي با اندازه بزرگ بايد در عنوان ها يا داخل عکس ها استفاده شود. بيشترين اندازه فونتي که بايد استفاده کنيد، مقدار 20 پيکسل مي باشد. تاثير اندازه فونت در سئو اين است که کاربر چون نمي تواند وب سايت شما را بخواند سريعا آن را ترک کرده و که اين در زمان ماندن کاربر در وب سايت تاثير منفي دارد.

6. براي زيباتر کردن فونت خود از دستورات CSS استفاده کنيد
اگر مي خواهيد رنگ و اندازه و حالت فونت خود را تغيير دهيد، بايد از دستورات CSS استفاده کنيد. دستورات CSS براي تغييرات فونت خيلي ساده است براي مثال براي تغيير رنگ فقط کافي است مقدار color آن را تغيير دهيد يا فرمت و اندازه آن نيز به راحتي و با چند خط کد در قابل تغيير مي باشند. با تغيير حالت فونتها شما مي توانيد قابليت خوانايي وب سايت خود را افزايش دهيد. مهمترين نکته تاثير رنگ در سئو، اين است که اگر گوگل تشخيص دهد متن شما توسط موبايل قابل خوانا نيست، رتبه منفي به وب سايت شما ميدهد.

اما کاري که نبايد در اين زمينه انجام داد

استفاده از فرمت کلاسيک باعث آسيب رساندن به وب سايت شما مي شود. سايت هاي قديمي هنوز از رنگ پس زمينه روشن و متن سياه استفاده مي کنند. اين مساله باعث مي شود که سايت شما بيشتر حالت اسپم به خود بگيرد.

7. از تگ h1 و strong در سئو استفاده کنيد
متخصصان سئو ارزش تگ h1 و strong را مي دانند. شما مجاز هستيد که حداکثر در صفحه فقط يکبار از تگ h1 استفاه کنيد. از اين تگ بيشتر براي نشان دادن عنوان اصلي استفاده مي کنند و براي عنوان هاي زير مجموعه از تگهاي h2 تا h6 استفاده مي کنند. البته بعضي ها به جاي استفاده از تگ براي عنوان، فرمت و اندازه متن عنوان را تغيير مي دهند که خب اين نظر سئو اصلا اهميت ندارد و گوگل آن را به عنوان تگ p مي شناسد.

کاري که در اين زمينه نبايد انجام بدهيد

از نظر سئو، اندازه و رنگ تاثيري در بيان عنوان ندارد.پس بهتر است که از تگ h استفاده کنيد.

8. نوع قلم مناسبي را انتخاب کنيد
نوع قلم هاي استانداردي در طراحي وب سايت وجود دارد که به صورت پيشفرض براي هر مرورگري تعريف شده اند اما گاهي اوقات مخصوصا در زبان فارسي، ما فونت پيش فرضي نداريم و براي اينکه بتوانيم قابليت خوانايي و زيبايي صفحه وب سايت خود را افزايش دهيم، بايد از فونت هاي مخصوص استفاده کنيم. نوع قلم شما علاوه بر خوانا بودن بايد متناسب با وب سايت شما انتخاب گردد.

کاري که در اين زمينه نبايد انجام داد
اگر از فونت هاي مخصوص که پيش فرض نيستند، استفاده مي کنيد شما بايد آن را در سرور وب سايت خود قرار دهيد و با استفاده از دستور font-face آن را فرا بخوانيد، پس از فونت هاي جديد که قبلا تعريف نشده اند، استفاده نکنيد.
سئوکار