موتورهای جستجو را فریب ندهید

امروزه ارتقاء رتبه در موتورهاي جستجو يکي از اهداف سايتهاي گوناگون است. زيرا اکثريت مردم از اين طريق سايت مورد نياز خود را پيدا مي کنند. در رقابت براي بدست آوردن رتب? بالاتر، گروهي متقلب نيز حضور دارند. اين افراد سعي مي کنند از تاکتيکهايي براي فريب موتورهاي جستجو و ارتقاء رتبه سايت استفاده کنند.
عبارت ديگري که در دنياي تجارت الکترونيکي مرسوم است، "بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو" است که تفاوت اساسي با مفهوم قبل دارد و به معني اعمال تغييرات معين در سايت براي افزايش رتبه در موتورهاي جستجو مي باشد.

تکنيکهاي بهينه سازي سايت عموماً به دو گروه تقسيم مي شوند:
• استفاده از واژه هاي کليدي که اهداف تجارت شما را نشان مي دهد، در متون و تگهاي html موجود در سايت.

• ايجاد لينک ها و مسيرهاي ارتباطي از ديگر سايتها به سايت.
گوگل و ديگر موتورهاي جستجو لينک هاي ورودي به سايت شما را به عنوان امتيازي براي اهميت سايت شما در نظر مي گيرند و سايتي که امتياز بيشتري داشته باشد، مسلماً رتبه بهتري کسب خواهد کرد.
موتورهاي جستجو چه اعمالي را تقلب محسوب مي کنند؟
دو موتور جستجوي بزرگ google و yahoo! هر يک تعاريفي از اين مهفوم ارائه کرده اند.

در بخش راهنماي دارندگان وب سايت در google تکنيکهاي متقلبانه به اين صورت معرفي شده است:
• متن ها يا لينک هاي مخفي و نامرئي
• ارتباطات چرخشي سايت ها
• ارسال درخواستها و سوالات غيرواقعي به google که به صورت اتوماتيک توليد مي شوند.
• کلمات کليدي نامربوط به مطالب صفحات سايت
• چندين صفحه يا دامنه با محتواي يکسان
• صفحات خروجي متعدد منتهي به صفحاتي که اطلاعات جزئي و بي استفاده اي در آنها قرار دارد.
تأکيد google بر اين حقيقت است که سايت ها بايد براي جلب رضايت بازديدکننده طراحي و ساخته شوند و نه براي موتورهاي جستجو. اين بدان معني است که نبايد موتور جستجو را فريب داد و نبايد محتوايي که بازديدکننده مشاهده مي کند با محتواي کل سايت و آنچه موتور جستجو آن را بررسي مي کند، تفاوت داشته باشد.
براي اطمينان از اينکه تغييرات شما در دسته راهکارهاي بهينه سازي قرار بگيرد، سوالات زير را از خود بپرسيد: "آيا اين تغيير به نفع بازديدکننده و کاربران سايت است؟" و "اگر موتورهاي جستجو وجود نداشتند، آيا باز هم اين تغييرات را اعمال مي کردم؟"
Google هم چنين در مورد عضويت در گروههاي متقلب به شما هشدار داده است. در اين پديده که به "مزرعه لينک" معروف است، گروه بزرگي از سايتهاي غير مرتبط به هم براي بدست آوردن رتبه هاي بالاتر به يکديگر مرتبط مي شوند. اما اگر google به شما مظنون شود که در اين شبکه ها عضو هستيد و يا در همسايگي سايت هاي متقلب قرار گرفته ايد، روي رتبه سايت شما تأثير منفي خواهد داشت.
از برنامه هاي کامپيوتري که رتب? شما را در موتورهاي جستجو چک مي کنند، استفاده نکنيد. زيرا اين برنامه ها به حريم منابع اطلاعاتي موتور جستجو وارد مي شوند و اين به منزله تعدي از قوانين و مقررات google مي باشد.
در بخش راهنماي کيفي yahoo موارد تقلب اين گونه تعريف شده است: "صفحاتي که به منظور فريب دادن موتور جستجو طراحي شده اند و باعث مي شوند که موتور جستجو نتايج نامناسب، اضافه يا با کيفيت پايين را در اختيار جستجوگران بگذارد."

اين تکنيکهاي متقلبانه عبارتند از:
• صفحاتي که فقط بازديدکننده را به صفحات ديگر راهنمايي مي کند.
• صفحاتي با محتواي تکراري.
• سايت هايي که اسامي متعدد مجازي و غير ضروري براي خود انتخاب مي کنند.
• صفحاتي که به صورت اتوماتيک توليد مي شوند و داراي حجم زياد و ارزش اطلاعاتي کمي هستند.
• تفاوت در محتوايي که به موتور جستجو ارائه مي شود با آنچه کاربر در سايت مشاهده مي کند.
• وجود بيش از حد لينک هاي دوطرفه بين سايتها براي افزايش ترافيک و نشان دادن محبوبيت ظاهري.
• سوء استفاده از اسامي رقبا.
• وجود بيش از حد صفحات pop-up که به صورت خودکار ظاهر مي شوند و روال کار کاربر را به هم مي زنند.
• صفحات فريبنده که براي کاربران کارايي خاصي ندارند.
Yahoo تأکيد دارد که سايت ها بايد محتواي واقعي، با ارزش و منحصر به فرد خود را داشته باشند و هر لينکي که در سايت قرار مي گيرد بايد کاربر را به نوعي ياري کند تا مطالب جذاب ديگري را در زمينه مورد علاقه خود بيابد.

عاقبت استفاده از تاکتيک هاي متقلبانه
استفاده از اين تاکتيکها گر چه ممکن است که در کوتاه مدت نتيجه خوبي را حاصل کند، اما ريسک اينکه در نهايت گرفتار شويد، بسيار زياد است. Google (و ديگر موتورهاي جستجو) شما را جزو متقلبين به حساب مي آورند و حتي ممکن است شما را از ليست سايت هاي رتبه بندي حذف کند. تلاش براي خروج از اين ليست سياه ممکن است ماهها به طول بيانجامد. در اين ماهها حجم بازديدکنندگان شما بسيار کم خواهد شد و اعتبار شما از بين خواهد رفت.
اما اگر سعي کنيد که سايت خود را براي کاربران مفيد و کارا کنيد، رتبه بالا را نيز خود به خود کسب خواهيد کرد. اگر سايت شما در گروه خود جزء سايت هاي قوي و غني به حساب بياد، بازديدکنندگان نيز به آن مراجعه خواهند کرد و با محتواي مورد نياز خود روبرو خواهند شد.
سايت هاي غني امتحان خود را پس داده اند و همواره رتبه هاي بالايي را کسب کرده اند و خطر قرار گرفتن در ليست سياه نيز در مورد آنها منتفي است.

همانگونه که google مي گويد: "افرادي که انرژي خود را صرف رعايت اصول طراحي سايت مي کنند، توانايي جلب رضايت بازديدکنندگان بيشتري را در سايت خود خواهند داشت و در نتيجه رتبه بهتري نسبت به آنهايي خواهند داشت که به دنبال روزنه هايي براي فريب دادن موتورهاي جستجو هستند.
موتورهاي جستجو هر روزه براي يافتن متقلبان و تنبيه آنها راهکارهاي جديدي مي انديشند. استفاده از اين تکنيکهاي متقلبانه ديگر منطقي نيست.
موتورهاي جستجو را فريب ندهيد و مطمئن باشيد که با اين روش نتيجه بهتري کسب خواهيد کرد.
منبع:nikgraphic.com