راهنمای جامع طراحی سایت و شرح اصول

طراحي سايت به عمليات ايجاد سايت هاي اينترنتي گفته مي شود که توسط طراحان وب سايت با استفاده از زبان هاي برنامه نويسي تحت وب انجام مي پذيرد. زبان برنامه نويسي که مرورگرهاي وب صفحات سايت را نمايش مي دهند HTML مي باشد و طراح سايت با استفاده از HTML وب سايت شما را کد نويسي مي نمايد و توسط CSS ظاهر آن را کنترل مي نمايد و طرح خاصي را پياده سازي مي نمايد. در حقيقت HTML و CSS دو جزو اصلي هر وب سايتي مي باشند که هر طراح وبي مي بايست آن را بداند. طراحي وب سايت پياده سازي اوليه صفحه را توسط HTML انجام مي دهد و سپس توسط CSS آن را فرمت بندي مي نمايد و تصاوير را نيز در وب سايت اضافه مي نمايد.

دامنه
هر وب سايت نياز به آدرسي دارد که به آن دامنه گفته مي شود به عنوان مثال آدرس وب سايت واحد طراحي دارکوب www.sitedar.com مي باشد و در حقيقت دامنه به همين آدرس گفته مي شود. ثبت دامنه خود را مي توانيد از طريق شرکت هاي ثبت دامنه و هاستينگ و همچنين شرکت هاي طراحي سايت انجام دهيد که مي توانيد دامنه را به صورت يکساله و يا چند ساله ثبت نماييد و در زمان اتمام اعتبار مجدد مي توانيد دامنه خود را تمديد نماييد. البته بهتر است کليه موارد وب سايت خود را در يک جا متمرکز نماييد و کل مسئوليت وب سايت خود را به يک شرکت محول نماييد. دامنه شما مي تواند ir و يا com و همچنين ساير پسوندها باشد که در بخش هاي بعدي به آن خواهيم پرداخت.

هاست
هر دامنه نياز به فضايي دارد که فايل هاي سايت طراحي شده مي بايست در آن بارگذاري گردند و به اين فضا هاست گفته مي شود. هاست در حقيقت به فضاي ميزباني وب سايت گفته مي شود که با زبان ساده فضايي از کامپيوتر سرور مي باشد که مسئوليت نگهداري فايل هاي وب سايت شما مي باشد و دامنه بر روي آن پارک مي گردد و در نتيجه وب سايت شما راه اندازي مي گردد. دامنه معمولا توسط دو آدرس به نام دي ان اس که آدرس هاي شبيه ns1.joomir.com و ns2.joomir.com مي باشند بر روي سرور پارک مي گردند. هاستينگ نيز به مانند دامنه مي توانيد يکساله و يا چند ساله باشد که در زمان رسيدن موعد انقضاء مجدا مي توانيد آن را تمديد نماييد. پکيج هاي وب هاستينگ معمولا بر اساس ميزان فضاي سرور تقسيم بندي مي گردند که در بخش هاي بعدي به آن خواهيم پرداخت.

بارگذاري وب سايت
پس از ثبت دامنه و اختصاص هاستينگ طراح وب سايت مي تواند فايل هاي سايت طراحي شده را بر روي سرور بارگذاري نمايد تا زمان که آدرس وب سايت در مرورگر وارد شد سايت طراحي شده شما بالا بيايد که طراح معمولا کار بارگذاري سايت را از روش هاي مختلفي انجام مي دهد.

طراحي سايت استاتيک
طراحي سايت استاتيک به روشي از طراحي وب سايت گفته مي شود که در آن وب سايت سيستم مديريت محتوا ندارد و صرفا با استفاده از HTML و CSS راه اندازي مي گردد. اين نوع سايت ها کنترل پانلي براي ويرايش محتواي وب سايت ندارند و در صورتي که نياز به تغييري در آينده بر روي وب سايت بود حتما مي بايست توسط طراح سايت انجام گردد. در مقابل سايت هاي استاتيک سايت هاي ديناميک وجود دارد که در بخش بعدي به آن خواهيم پرداخت.