ضرورت تست سایت های طراحی شده ایرانی با IE6

در حال حاضر بازار مرورگرها و سلطه مطلق آن به دست مايکروسافت است؛ چرا که اکثر کاربران براي گشت و گذار خود در شبکه جهاني وب از ميان تمامي مرورگرها جذب مرورگر اينترنت اکسپلورر شده اند.
اما همچنان که در تمامي عرصه ها رقابت وجود دارد، در اين عرصه نيز مي توان رقابت تنگاتنگي را مشاهده کرد تا آنجا که طبق نظرسنجي هاي انجام شده گفته مي شود که مرورگر «فايرفاکس» به عنوان رقيب اصلي IE پا به ميدان گذاشته است و به سرعت مي رود تا در ميان کاربران اينترنت گسترش پيدا کند. افزايش رتبه سايت

اما در زمينه ميزان استقبال کاربران ايراني از ميان مرورگرهاي موجود بايد گفت که در آخرين آمارگيري که از طريق يکي از سايت هاي فارسي به دست آمده است، بيش از 94 درصد بازديدکنندگان از مرورگر IE روي سيستم عامل ويندوز براي گردش در اينترنت استفاده مي کنند و بعد از آن، کاربران مرورگر اينترنت فايرفاکس روي سيستم عامل ويندوز با 84/3درصد هستند؛ همچنين از بين کاربران مرورگر IE بيش از 83 درصد از نسخه 6 اين نرم افزار و 16درصد نيز از نسخه 7 آن استفاده مي کنند. نسخه 5/5 درصد و 5 نيز با زير يک درصد در مقام هاي بعدي قرار دارند. گفتني است اکثر کاربران فاير فاکس نيز از نسخه دو به بالاي اين مرورگر استفاده مي کنند.

در همين زمينه عليرضا شيرازي، مدير سايت پارسيک وبلا گفا مي گويد: «کاربران ايراني هم مثل خيلي از کاربرهاي خارجي براي گشت و گذار در اينترنت از مرورگر IE و بعد از آن از مرورگر فايرفاکس استفاده مي کنند. وي در پاسخ به اين سوال که علت اين افزايش استفاده از مرورگر IE چيست، چنين اظهار داشت: «چون بيشتر سيستم عامل هاي نصب شده روي دستگاه کاربران ويندوز مايکروسافت است و چون IE به طور پيش فرض روي اين ويندوز نصب شده است، بنابراين کاربران خيلي راحت تر هستند که از اين مرورگر استفاده کنند.»
وي در ادامه مي افزايد: «نکته ديگر اين است که IE بيشتر با زبان فارسي سازگار است و نسخه هاي ديگر مثل فايرفاکس آنطور که بايد از زبان فارسي پشتيباني نمي کنند. همچنين اکثر سايت هاي ايراني با مرورگر IE سازگارترند. بنابراين خيلي از کاربران هم حتي اگر مايل به استفاده از مرورگرهاي ديگر باشند، نمي توانند از آن استفاده کنند. چون اکثر سايت هاي فارسي با IE بهتر ديده مي شوند. بنابراين تنها مجبور به استفاده از IE مي شوند.»
در همين زمينه مهدي صادقي، کارشناس شرکت پارس آنلاين نيز علت افزايش استقبال کاربران ايراني را از مرورگر IE چنين مطرح مي کند: استفاده از سيستم عامل ويندوز، پشتيباني آن از زبان فارسي و سازگاري آن با سايت هاي ايراني و اينکه اين مرورگر به صورت خودکار روي سيستم مايکروسافت نصب شده است، دليل اصلي استقبال کاربران ايراني از مرورگر IE است.»

با اينکه گفته مي شود سلطه بازار مرورگرها در دست مايکروسافت است، اما اين محبوبيت گاهي اوقات هم دردسرآفرين مي شود؛ چرا که اکثر هکرها به دنبال نفوذ به اين مرورگر و خرابکاري در آن هستند؛ کاري که سالانه ضررهاي هنگفتي هم براي کاربران سراسر جهان و هم براي صاحبان اين مرورگرها به همراه دارد. شايد اگر امروز عده اي از کاربران به سمت مرورگر فايرفاکس جذب مي شوند، تنها به دليل امنيت بالاي اين مرورگر نسبت به مرورگر IE است.
شيرازي، مدير سرويس دهنده سايت بلاگفا امنيت مرورگرها را يک اصل مهم مي داند و مي گويد.» بيشتر کاربران اينترنت خواستار اين هستند که حداقل در محيط اينترنت که مشغول بازديد از سايت هاي مختلف هستند، خطري آنها را تهديد نکند و سيستم هاي آنها کمتر دچار اختلال شود. آنچه در حال حاضر مطرح است، اين است که مايکروسافت کم کم دارد سهم خود را در بازار مرورگرها به دليل پايين بودن امنيت از دست مي دهد و فايرفاکس از اين موضوع استفاده کرده و در حال پيشي گرفتن از اين مرورگر است.»
وي در ادامه مي افزايد: چون IE بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد و اکثر کاربران با اين نسخه آشنايي کامل دارند، بنابراين بيشتر براي اين مرورگر ويروس وتروجان توليد مي کنند. اين در حالي است که به دليل آشنايي کم با مرورگر فايرفاکس اين مرورگر کمتر دچار آسيب مي شود و در نتيجه فايرفاکس از امنيت بالاتري برخوردار است.