طراحی سایت رسپانسیو

پايه و اساس طراحي سايت‎ ها‎ شکل ظاهري و ساختمان آنها است که در بازخورد و افزايش تعداد بازديدکنندگان وب سايت نقش اساسي را بر عهده دارد. تصميم گيري ايجاد يک فضاي فيزيکي صحيح براي صفحات وب سايت، اهميت زيادي در راندمان طراحي وب سايت داشته و در صورتي که اين شکل ظاهري دچار مشکل و ايراد شود، بي شک تعداد بازديدکننده آن کاهش مي‎يابد. اما چه زماني ساختار و شکل ظاهري طراحي سايت دچار مشکل مي‎شود؟
در حالت عادي ممکن است طراحي وب سايت به شکل دلخواه تغيير داده شود و بر اين اساس تمامي صفحات وب بر روي مرورگرهاي مختلف به شکل دلخواه نمايش داده شوند. اما زماني که طراحي سايت ريسپانسيو نشده باشد، مطمئنا ساختار ظاهري در مرورگرهاي مختلف و يا تلفن‎ها‎ي همراه به شکل درهم ريخته نشان داده مي‎شود که موجب پنهان شدن بخشي از محتواي سايت، ناخوانا شدن آن و ... مي‎گردد. در اين صورت بايد براي طراحي سايت ريسپانسيو اقدام کرد.
• ريسپانسيو کردن وب سايت
اگر چه در سالهاي اخير شرکت‎ها‎ي سازنده تلفن‎ها‎ي همراه تلاش زيادي براي همراه ساخت سيستم عامل خود با ويندوز کرده اند، اما از آنجا که نمي توان از برخي تفاوت‎ها‎ چشم پوشي کرد، همچنان ريسپانسيو کردن وب سايت (طراحي سايت ريسپانسيو)بر ضرورت خود باقي مانده است.
براي مثال زماني که محتواي وب سايت به صورت يک طرح دو ستوني ساخته شده باشد، بر روي ويندوز به همان شکل نمايش داده مي‎شود اما زماني که کاربر بخواهد بواسطه سيستم عامل اندرويد يا ios وارد سايت شود، دو ستون محتوا بر روي يکديگر قرار مي‎گيرند و خواند محتوا را با مشکل مواجه مي‎کنند. بنابراين کاربر سريعا صفحه را ترک مي‎کند. با ريسپانسيو کردن طراحي سايت مي توان از اين اتفاق جلوگيري نمود. به طوري که وب سايت بصورت خودکار در تمامي سيستم عامل‎ها‎ به يک شکل نمايش داده مي‎شود.

• نحوه انجام ريسپانسيو طراحي سايت
براي ريسپانسيو کردن طراحي سايت بايد کدها CSS و HTML استفاده کرد و سپس اين کدها را با سايزهاي مختلف صفحه تلفن همراه مطابقت داد. البته در اينجا به اسکرول افقي تلفن نيازي نخواهد بود و ابعاد صفحه نمايش براي کاربران مهمترين فاکتور تغيير است که با اين تغيير سايز قسمت‎ها‎ي سايت متناسب با آن تنظيم مي‎ شود. طراح سايت حرفه اي
در صورتي که وب سايت ريسپانسيو نيست و قصد داشته باشيم تا از ريسپانسيو بودن آن آگاه شويم، بايد مرورگر خود را از حالت maximize خارج و سپس موس را بر روي صفحه مرورگر بزرگ و کوچک کرد. با اين کار سايز صفحه مورد نظر تغيير مي‎کند. اگر در فرايند کوچک شدن صفحات سايت، در شکل ظاهري و يا ساختار سايت تغييرات اساسي و جابه جايي متن انجام شود، به اين معناست که عمليات ريسپانسيو بر روي وب سايت صورت نگرفته و سايت نيازمند بازسازي است. از سوي ديگر صفحات سايت بايد با استفاده از تمامي مرورگرهاي حال حاضر از قبيل گوگل کروم، فايرفاکس، اينترنت اکسپلور و ... آزمايش شوند تا از صحت و درستي ساختار و شکل ظاهري آن اطمينان حاصل شود.
براي ريسپانسيو کردن وب سايت از قالب bootstrap استفاده مي‎شود که در افزايش سرعت طراحي قالب واکنشگرا نقش مهمي را ايفا مي‎کند. از سوي ديگر اين قابل مي‎تواند ابعاد ابزارهاي مختلف را بدون تحقيق بررسي کند. ابزار Google Mobile-Friendly Test نيز براي سازگاري صفحات سايت با مرورگرهاي مختلف و سيستم عامل‎ها‎ي موبايل توسط وبمسترها استفاده مي شود.
ل.ميکس