رتبه سایت خود را در گوگل افزایش دهید

اين روزها واژه سئو يا بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو در دارندگان سايت بسيار رايج شده است. بسياري از مديران سايت اين مبحث را بسيار پيچيده مي‌دانند و فکر مي‌کنند براي افزايش رتبه سايت در گوگل مجبوريم چند ميليون تومان هزينه کنيم تا کارهاي عجيب و غريبي انجام شود و سايت ما در اولين نتايج جستجوي گوگل ظاهر شود. ولي موضوع آنقدرها هم پيچيده نيست. هرکسي که درس‌هاي دبيرستان را با موفقيت گذرانده است مي‌تواند بهينه‌سازي سايت را فرا بگيرد و رتبه سايتش را بهبود بخشد. البته اين‌کار فرايندي مستمر است و کاري نيست که يکبار انجام شود و سپس به فراموشي سپرده شود و مناسب‌ترين فرد براي انجام اين‌کار مدير همان سايت است.

SEO چيست؟
سئو مخفف واژه‌هاي Search Engine Optimization است که معني آن «بهينه‌سازي سايت براي موتورهاي جستجو» است. بهينه‌سازي سايت براي کليدواژه‌اي خاص انجام مي‌شود. کليدواژه عبارتي است که در گوگل جستجو مي‌شود که مي‌تواند شامل يک يا چند کلمه باشد. وقتي صفحه اي از سايتمان را براي کليدواژه‌اي بهينه کنيم، وقتي فردي آن کليدواژه را در گوگل جستجو کرد سايت ما در اولين نتايج جستجو ظاهر مي‌شود و در نتيجه ترافيک سايت افزايش مي‌يابد. نکته مهم آن است که سئو بر هر صفحه سايت اعمال مي‌شود و هر صفحه سايتمان مي‌تواند رتبه‌اي متفاوت از ديدگوگل داشته باشد. وقتي از صفحه خاصي از سايت صحبت نمي‌شود و به بهينه‌سازي اشاره مي‌شود معمولا منظور، بهينه‌سازي صفحه اصلي سايت است.

چرا سايت را براي گوگل بهينه کنيم؟
هر سايتي براي موفقيت به بازديدکننده نياز دارد و يکي از بهترين روش‌هاي جذب بازديدکنندگان باکيفيت، هدايت افرادي است که خودشان به‌دنبال مطالب سايتمان هستند و در گوگل به جستجو مي‌پردازند. حال چرا در مباحث بهينه‌ سازي سايت بيشتر درباره گوگل صحبت مي‌شود؟ زيرا تعداد جستجوهايي که در گوگل انجام مي‌شود بيشتر از 6 برابر مجموع تمامي جستجوهايي است که در موتورهاي جستجوي ديگر مانند ياهو و ... انجام مي‌شود. نکته ديگر آن است که اصول بهينه‌سازي سايت در موتورهاي جستجو تقريبا مشابه هستند، بنابرين اگر سايت را براي گوگل بهينه کنيد، معمولا در موتورهاي جستجوي ديگر نيز رتبه خوبي خواهيد داشت.

نتايج طبيعي و نتايج تبليغاتي گوگل
همانطور که مي‌دانيد براي ديده‌ شدن در اولين نتايج جستجوي گوگل دو راه وجود دارد. يک راه پرداخت مبلغي به گوگل براي نمايش تبليغ شما در ستون سمت راست نتايج جستجو است. گوگل سيستم تبليغاتي پيشرفته‌اي دارد که Adwords نام دارد و درآمد اصلي گوگل از اين راه است. شما مي‌توانيد متن تبليغاتي کوتاهي تعريف کنيد و هرگاه کسي واژه موردنظر شما را جستجو کرد، تبليغ شما را ببيند.

راه ديگر قرار گرفتن در اولين نتايج طبيعي گوگل است. براي اين کار لازم نيست پولي بپردازيد و بايد بر بهينه‌سازي سايت کار کنيد. نتايج طبيعي همان نتايج جستجو هستند که در ستوان سمت چپ گوگل نمايش داده مي‌شوند و هر روز با آنها سروکار داريم. ولي موضوع مهم آن است که اهميت اين دو مکان يعني نتايج طبيعي و نتايج تبليغاتي يکسان نيست. طبق بررسي‌هايي که در سال 2010 توسط يک شرکت معروف آمريکايي انجام شده، کمتر از 5 درصد جستجوگران بر نتايج تبليغاتي کليک مي‌کنند، ولي حدود 45 درصد آنها بر اولين نتيجه جستجوي طبيعي گوگل کليک مي‌کنند. پس اگر در کليدواژه موردنظر اولين نتيجه جستجوي گوگل باشيم از هر 100 جستجوگر 45 نفر وارد سايت ما خواهند شد، درحالي که حداکثر 5 نفر از طريق لينک‌هاي تبليغاتي وارد سايت مي‌شوند. ترافيک ايجاد شده از نتايج طبيعي، 9 برابر ترافيک حاصل از تبليغ در گوگل است و همين موضوع اهميت و ارزش بهينه‌سازي سايت را نشان مي‌دهد. يکبار ديگر تکرار مي‌کنيم ترافيک ايجاد شده از نتايج طبيعي رايگان است!

بهينه‌سازي سايت شامل چه کارهايي است؟
بهينه‌سازي سايت به دو بخش عمده تقسيم مي‌شود.
1. تغييرات داخل سايت يا بهينه‌سازي صفحات سايت
2. بهينه‌سازي در خارج از سايت
بهينه‌سازي صفحات سايت همان ايجاد تغييرات در محتويات و کد صفحات و کلا تمام تغييراتي است که در سايتمان انجام مي‌دهيم. بهينه‌سازي خارج از سايت با ايجاد لينک‌هاي باارزش از سايت‌هاي ديگر به سايت ما و چند کار ديگر انجام مي‌شود که خود مبحث بسيار گسترده‌اي است. حال شايد اين سوال پيش بيايد که کدام مهم‌تر است؟ اگر در مورد ايران صحبت کنيم، بسياري از وب‌سايت‌ها به‌طور حرفه‌اي بر بهينه‌سازي سايتشان کار نمي‌کنند و در بسياري از کليدواژه‌ها رقابت خيلي تنگاتگ نيست. اولين گام بهينه‌سازي، کار بر صفحات سايت است. وقتي صفحات سايت را به‌اندازه کافي بهبود ببخشيم معمولا تغيير قابل‌توجهي در رتبه سايت ما ايجاد مي‌شود و حتي شايد در اولين نتايج گوگل قرار بگيريم. سپس مي‌توانيم به بهينه‌سازي در خارج از سايت يا همان لينک‌سازي بپردازيم. البته در بهينه‌سازي حرفه‌اي حتما بايد بر دو مورد نيز کار کنيم.
بيتوته