بهبود رتبه گوگل از آرزوهاي هر کسب و کاري است. اين بدين دليل است که ترافيک طبيعي وب سايت باعث رشد کسب و کار خواهد شد.
تنها مشکلي که در بهبود رتبه گوگل وجود دارد اين است که الگوريتم هاي گوگل دائما در حال تغيير هستند و هيچ شخصي دوست ندارد که توسط گوگل جريمه شود. الگوريتم هاي گوگل طي چند سال اخير تغييرات بسياري کرده اند از اين رو هميشه مي بايست اطلاعات شما بروز باشد زير ممکن است برخي مواقع يک اشتباه باعث جريمه شدن وب سايت شما توسط گوگل شود.
اگر شما مي خواهيد ترافيک طبيعي به سمت سايت خود هدايت کنيد و بطوري که توسط گوگل جريمه نشويد، پس اين مقاله را دنبال نماييد. اين مهم است که بدانيد تمام الگوريتم هاي گوگل اين ماموريت را دارند که بتوانند کل اطلاعات جهان را تقسيم بندي نمايند و در اختيار همگان قرار دهند.
جهت بهبود رتبه گوگل، محتواي وب سايت شما مي بايست در راستاي ماموريت گوگل باشد. اين مقاله جهت راهنمايي و آموزش بهبود رتبه گوگل و هدايت ترافيک طبيعي به سمت سايت بدون جريمه شدن توسط گوگل مي باشد.
مطالبي که در اين مقاله به آن پرداخته شده است عبارتند از:
ارزيابي فعلي رتبه بندي وب سايت
بررسي معيارهاي مناسب
تشخصيص و تحليل جريمه هاي گوگل
انتخاب کلمات کليدي مناسب
ايجاد محتواي مناسب براي کلمات کليدي
ساخت بک لينک هاي مناسب
ارزيابي جايگاه فعلي در موتورهاي جستجو
قبل از بهبود رتبه گوگل شما مي بايست جايگاه فعلي خود را در صفحه نتايج گوگل بدانيد. اگر وب سايت شما جديد منتشر شده باشد اين مسئله بسيار مهم است. ابزارهاي و منابع زيادي وجود دارند که اين اطلاعات را در اختيار شما قرار مي دهند.
وب سايت serps.com مي تواند جايگاه فعلي وب سايت شما را کلمات کليدي مورد نظرتان را اعلام نمايد.
بررسي سرعت وب سايت
ابزارهاي زيادي جهت بررسي سرعت وب سايت وجود دارند. طبق نظرسنجي هاي مختلف بدست آمده سرعت وب سايت در بهبود رتبه گوگل تاثير زيادي دارد. از ابزارهاي زير مي توان جهت بررسي سرعت وب سايت استفاده نمود:
-Google PageSpeed Insights
-WebPageTest
-YSlow browser extension
-Pingdom Website Speed Test
-Zoompf
در تمامي ابزارهاي تست سرعت مي بايست سرعت لود وب سايت شما از حداقل امتياز ممکن بالاتر باشد.
بررسي سلامت وب سايت
بعد از بررسي وضعيت فعلي کلمات کليدي سايت و سرعت وب سايت مي بايست سلامت وب سايت قبل از بهبود رتبه گوگل مورد بررسي قرار بگيرد. آيا شما در چند ماهه گذشته کاهش ناگهاني ترافيک وب سايت خود را تجربه نموده ايد؟ آيا شما تعجب نکرده ايد چرا گوگل به يک مرتبه صفحات ايندکس شما وب سايت شما را کاهش داده است؟
جهت مطمئن شدن از پنالتي گوگل و يا به عبارتي ديگر جهت تشخيص اينکه وب سايت شما توسط گوگل جريمه شده است يا خير مي توانيد از ابزار http://pixelgroove.com/serp/sandbox_checker استفاده نماييد. اگر وب سايت شما مشکلي نداشته باشد مي بايست به شما پيغام مناسب نداشتن مشکل بدهد.
يکي ديگر از معيارهاي سلامتي وب سايت سن دامنه است. Matt Cutts يکي از مديران گوگل چندي پيش اعلام نمود تفاوت خيلي زيادي بين دامنه اي که يکسال از سن آن مي گذرد و دامنه اي که شش ماه از عمر آن مي گذرد، وجود ندارد، مي توان گفت سن دامنه در جايگاه وب سايت در صفحه نتايج گوگل بي تاثير نخواهد بود.
SERPIQ بيش از 160 هزار وب سايت با داشتن 1.6 ميليون صفحه که در رديف يک گوگل قرار دارند را بررسي نموده است و اعلام نموده است:
سن دامنه هر چقدر بيشتر مي شود تعداد وب سايت هايي که به آن لينک مي دهند بيشتر مي شود و اين مساله باعث افزايش بهبود رتبه گوگل يا سئو خواهد شد.
پيگيري معيارهاي مناسب براي بهبود رتبه گوگل
حال زمان آن است که مهمترين معيارهايي که مي تواند در بهبود رتبه گوگل تاثير داشته باشد را بررسي نماييم.
ترافيک طبيعي
اين بسيار مهم است که چه تعداد بازديدکننده وب سايت شما را از طريق گوگل پيدا مي کنند. طبق بسياري از بررسي هاي انجام شده هر چقدر وب سايت شما ترافيک طبيعي بيشتري از سمت موتور جستجوي گوگل داشته باشد در بهبود رتبه گوگل تاثير گذار خواهد بود. ترافيک طبيعي وب سايت را مي توانيد در گوگل آناليتيک مشاده نماييد.
تبديل ترافيک طبيعي
بعد از تحليل ترافيک طبيعي وب سايت مي بايست کلماتي که به سمت سايت شماترافيک هدايت مي کنند را بررسي نماييد. اين يک اشتباه محض است که فقط به کلمات پر ترافيک سايت خود توجه کنيد. چرا که بسياري کلمات کليدي وجود خواهند داشت که در حال حاضر شايد جايگاه مناسبي در صفحه نتايج گوگل نداشته باشيد از اين رو پيشنهاد مي شود اين کلمات را نيز مورد توجه قرار دهيد تا بتوانيد از حداکثر ترافيک موتور جستجوي گوگل برخوردار شويد.
رتبه بندي کلمات کليدي جهت بهبود رتبه گوگل
برخي کلمات کليدي وجود دارند که اگر در اين کلمات در جايگاه يک گوگل قرار بگيرد، از نظر کسب و کار مقرون بصرفه نخواهند بود زيرا علاوه بر زمان زيادي که از دست مي دهيد، کسب و کار شما توسعه نخواهد يافت. زيرا فقط کلمات کليدي تجاري مي تواند براي کسب و کار شما درآمد زايي نمايد. از اين رو مي بايست بين کلمات کليدي تجاري و کلمات کليدي اطلاع رساني تفاوت قائل شويد.
اگر شما فقط روي کلمات کليدي اطلاع رساني تمرکز داشته باشيد، شايد ترافيک طبيعي به سمت سايت شما هدايت نمايد ولي ممکن است اين بازديدها خيلي سخت تبديل به مشتري شوند. زيرا بازديد کنندگاني که با کلمات کليدي اطلاع رساني وارد سايت شما مي شوند ممن است:
- بدنبال مقاله باشند.
- بخواهند اطلاعاتي راجع به محصولات پيدا کنند.
-دنبال دانلود رايگان کتابي باشند
- و ...
ولي کلمات کليدي زير مي تواند بازديد کنندگان را تا حد زيادي تبديل به مشتري نمايد:
- بهترين محصول
- 10 محصول برتر
- طراحي سايت در تهران
اگر کسب و کار شما يک فروشگاه اينترنتي است کلمات کليدي تجاري زير با داشتن پيشوند و پسوند مي تواند بهترين کلمات جهت کسب و کار شما باشد:
خريد
بررسي
خريداري
کوپن تخفيف
سفارش
حمل و نقل
قيمت
ليست کليه کلمات کليدي که در حال حاضر ترافيک طبيعي به سمت سايت شما مي نمايند را مي توانيد در گوگل وبمستر يا گوگل آناليتيک مشاهده نماييد.
تشخيص و تحليل پنالتي هاي گوگل
تا اين جا با جايگاه خود در موتور جستجو گوگل و با برخي از مهمترين معيارهاي بهبود رتبه سايت نيز آشنا شديد، حال نوبت آن است که از پنالتي ها گوگل اطلاعات بيشتري کسب نماييد و تاثير آن ها را نيز بياموزيد.
چطور لينک بيلدينگ تغيير پيدا نمود:
تا سال 2012 لينک هاي اسپم نيز مي توانستند رتبه وب سايت شما را در موتورهاي جستجو بالا بياورند ولي امروزه با تغييرات الگويتم هاي گوگل بندرت ديگر اين اتفاقات تکرار مي شود و قطعا جريمه هاي گوگل را در بر خواهد داشت. توليد لينک مي بايست بصورت طبيعي باشد. جهت دريافت لينک ها بصورت طبيعي شما مي بايست با اين معيار آشنايي بيشتري داشته باشيد.
تحليل لينک ها
اول شما مي بايست لينک هاي ورودي وب سايت را تحليل نماييد. در زير برخي از ابزارهاي تحليل لينک هاي وب سايت آمده است:
Majestic (formerly Majestic SEO)
Ahrefs
Open Site Explorer
Open Link Profiler
WebMeUp
شما مي بايست از لينک هايي که در حال حاضر باعث آسيب به وب سايت شما مي شوند آگاهي داشته باشيد. الگوريتم پنگوئن گوگل کيفيت بک لينک ها را تحليل مي نمايد. ابزراهايي مثل Monitor Backlinks , Linkquidator مي توانند لينک هاي مخرب وب سايت شما را شناسايي کنند.
همچنين شما مي توانيد از ابزار moz نيز استفاده نماييد. اين ابزار لينکهاي مخرب وب سايت شما را شناسايي مي نمايد.
بعد از شناسايي لينک هاي مخرب مي بايست ابتدا آنها را حذف نماييد. در زير دو روش براي حذف لينک هاي وب سايت شما معرفي شده است:
1- شما مي توانيد با مالکان وب سايت هايي که لينک شما در وب سايت آنها قرار دارد، ارتباط برقرار نماييد و به آنها در خواست حذف لينک هاي وب سايت خود را بدهيد. به اين روش دستي حذف لينک هاي وب سايت گفته مي شود.
2- اگر شما موفق به حذف لينک هاي سايت بصورت دستي نشديد وي توانيد از ابزار disawov link استفاده نماييد. اين ابزار که جزئي از گوگل وبمستر است، اين قابليت را در اختيار شما قرار مي دهد که بتوانيد هر لينکي که وب سايت شما داده است را حذف نماييد.
3- تنوع در عنوان لينک ها: عنوان لينک ها در بهبود رتبه گوگل تاثير زيادي دارد. همانطور که قبلا اشاره شد در صورتيکه لينک هاي وب سايت شما بصورت طبيعي اخذ شده باشد و همچنين داراي عناويني باشند که کلمات کليدي در آنها بکار رفته باشد مي تواند در جايگاه وب سايت شما تاثير گذار باشد. در زير برخي توصيه ها در انتخاب عناوين لينک ها آمده است:
- مطابقت کامل: مطابقت کامل عنوان لينک ها با کلمات کليدي مورد نظر
- عبارت: آيا کلمات کليدي شما در عبارتي عنوان لينک آمده است؟
- آدرس: لينک دادن با آدرس کامل صفحه
- نام برند: لينک دادن با استفاده از نام برند
- کلمات کليدي برند: ترکيبي از کلمات کليدي و نام برندها است.
بهينه سازي بيش از اندازه مانع اصلي بهبود رتبه گوگل
در برخي مواقع استفاده بيش از اندازه از کلمات کليدي در عناوين لبنک هاي وب سايت باعث جريمه گوگل خواهد شد. در بهينه سازي بيش از اندازه به موارد زير مي بايست نوجه نماييد:
1- جلوگيري از تکرار بيش از حد قرار دادن کلمات کليدي در عناوين لينک ها: اگر شما به صفحات داخلي وب سايت خود لينک مي دهيد نبايد تمامي عناوين لينک ها شبيه هم باشد.
2- اجتناب از عناوين غيرمرتبط: هيچ گاه عنوان لينک ها که به صفحات وب سايت داده مي شود نبايد غير مرتبط با مطالب وب سايت باشد.
کلمات کليدي پژوهش
هنگامي که شما از شر لينک هاي غير مرتبط خلاص شديد نوبت آن است که استراتژي مناسبي جهت انتخاب کلمات کليدي در جهت بهبود رتبه گوگل داشته باشيد. کسب و کار شما بدون انتخاب کلمات کليدي مناسب موفق نخواهد بود.
جهت انتخاب کلمات مي بايست شما ابتدا داراي گوگل اکانت باشيد. سپس به Google Keywords Planner لاگين نماييد. شما با استفاده از اين ابزار مي توانيد کلمات کليدي مناسب و مرتبط را براي کسب و کار خود انتخاب نماييد.
شما در وب سايت خود مي بايست از کلمات کليدي اطلاع دهنده و کلمات کليدي کسب و کار استفاده نماييد. زيرا هر دو اين کلمات مي توانند بازديد کننده به سمت سايت شما هدايت نمايند ولي کلمات کليدي کسب و کار مي تواند منجر به خريد يا تماس تلفني براي شما شود.
سئوکار