انکر تکست (Anchor Text) چیست و چه اهمیتی در سئو سایت دارد؟

 انکرتکست (Anchor text) یا عنوان لینک و متن لینک، کاراکترهایی در یک متن است که قابلیت کلیک کردن را دارد و کاربران را به صفحه‌ای دیگر منتقل می‌کند. وظیفه اصلی انکرتکست، ایجاد ارتباط بین صفحات است. این کاراکترها فاکتور مهمی در سئو هستند و برای الگوریتم پنگوئن گوگل، بسیار اهمیت دارند. امروزه مدیران سایت‌ها و تولیدکنندگان محتوا به اهمیت انکرتکست‌ها بیش از پیش پی برده‌اند؛ اما متاسفانه شیوه صحیح استفاده از این فاکتور را نمی‌دانند. در این مقاله تلاش می‌کنیم با معرفی انواع Anchor text و آموزش بهینه سازی آن، به سئو سایت شما کمک کنیم.

 
انکر به معنی لنگر یا قلاب است و درواقع کلمه مشخص شده را به صفحه‌ای دیگر قلاب می‌کند. این موضوع در مقالات آموزشی زیاد اتفاق می‌افتد. برای مثال زمانی که در حال نوشتن متنی درباره Anchor Text و تاثیر آن در سئو هستید، کلمه «سئو» می‌تواند یک انکرتکست باشد و خوانندگان را به صفحه مربوطه هدایت کند. متخصصان سئو بر این باورند که بهترین نوع متن لینک، کاربر را به صفحه‌ای منتقل می‌کند که موضوع مشابه یا مرتبط با متن لینک دارد. معمولا انکرتکست‌ها با رنگ آبی و با خطی که زیر متن آن‌ها وجود دارد، مشخص می‌شوند؛ هرچند امکان تغییر رنگ لینک وجود دارد و بسته به اینکه از کدام کد html استفاده می‌کنید، می‌توانید کلمه موردنظر را با underline یا به صورت ساده نشان بدهید.  علت اهمیت انکرتکست در سئو، کلمات کلیدی‌ای است که می‌تواند به روش‌های مختلف در متن لینک استفاده شود. موتورهای جستجو با بررسی کلمات موجود در متن‌های لینک، درباره محتوای صفحه وب، تصمیم می‌گیرند و در صفحه نتایج جستجو، آن‌ها را نمایش می‌دهند.
 
انکرتکست‌های طبیعی و غیرطبیعی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
این نوع لینک‌ها نه‌تنها صفحات داخلی سایت را به یکدیگر پیوند می‌دهند، بلکه میان سایت‌های مختلف نیز پیوند برقرار می‌کنند. زمانی که متن لینک متناسب با موضوع صفحه شما انتخاب نشده باشد، این پیوند امتیازی برای شما نخواهد داشت. با این حال، شما نمی‌توانید روی آن‌ها کنترلی داشته باشید و موتورهای جستجو، به طور طبیعی آن‌ها را ایندکس خواهند کرد. در مقابل، استفاده بیش‌ازحد از انکرتکست به طوری که موتورهای جستجو متوجه شوند که این کار به شکل اغراق آمیز انجام شده است، از نشانه‌های توزیع غیرطبیعی متن لینک به شمار می‌آید و طبق قوانین گوگل، چنین وبسایت‌هایی جریمه خواهند شد. راحت‌ترین راه برای به دست اوردن لینک‌های متنی طبیعی، تولید محتوای ارزشمند است تا دیگر سایت‌ها را به لینک دادن به سایت شما، متمایل کند. دانستن این نکته ضروری است که اگر چند وبسایت با انکرتکست‌هایی یکسان به سایت شما لینک بدهند و پیوند برقرار کنند، سایت شما به عنوان مرجعی معتبر درباره آن کلمه کلیدی شناخته خواهد شد.