طراحی پرتال سازمانی

استفاده از پرتال ها از سال 1997 همزمان با کاوش و بازيابي اطلاعات در فضاي مجازي توجه همگان را به خود جلب کرد. از همين زمان سازمانهاي تجاري و حتي غير تجاري راه اندازي پرتالهاي سازماني را براي پرسنل و کاربران و مشتريان خود استارت زدند.
پرتال به مجموعه اي از طراحي سايت براي صفحات وب گفته مي شود که محتوا و خدمات را شامل مي شود؛ اين مجموعه از يک درگاه ارائه مي شود و کاربر مي تواند با وارد شدن به درگاه از خدمات و امکانات سازمان يا مجموعه مورد نظر خود استفاده کند. تمام اين کارها با کمک طراحي سايت قابل انجام مي باشد و شما بدون داشتن وب سايت و يک طراحي سايت عالي نمي توانيد به خواسته هايتان دست يابيد و در مراحل مختلف تجارتتان کامل شويد .
طراحي پرتال سازماني مجموعه اي از طراحي سايت صفحات وب سايت مي باشد که در انها هم محتوا و هم خدمات قرار مي گيرد . طراحي سايت به شکل يک يکپارچه عمل مي کند و در حقيقت از طريق يک درگاه عمل مي کند . در اين حالت کاربر مي تواند با ورود به يک درگاه از تمامي ويژگي ها و خدمات سازمان و مجموعه ي آن استفاده کند و يک يکپارچگي در اين ميان به وجود خواهد امد . طراحي سايت و طراحي پرتال سازماني اگر به شکل اصولي انجام گيرد کمک بزرگي به سازمان و شرکت هاي بزرگ مي کند .
هدف از طراحي پرتالهاي سازماني و طراحي سايت هاي مختلف تمرکز بر مديريت اطلاعات سازماني در ادارات و ارائه کردن خدمات اطلاعاتي به روز است. پرتال هاي سازماني از سويي در متمرکز کردن مديريت سازمان براي مديران و معاونان نقش اساسي را ايفا مي کنند و از سويي ديگر به آشناکردن کاربران و مشترکان با اخبار جديد و اطلاعات حوزه هاي کاري و تجاري کمک شاياني مي کنند. استفاده از پرتال هاي سازماني در اين روز ها بسيار رايج شده است و شرکت ها و سازمان هاي بزرگ از طراحي پرتالهاي سازماني استفاده مي کنند .
پرتال هاي سازماني و طراحي سايت با يک تير دو نشان را هدف قرار مي دهند چرا که موجبات ايجاد زمينه تعامل بين مديران و کارمندان و مشتريان را فراهم کرده و در تسريع کردن کارها نقش اساسي را بازي مي کنند.
پرتال به مجموعه اي از صفحات وب در طراحي سايت مي گويند که شامل محتوا طراحي سايت مي شود و براي مشتريان خدماتي را به همراه دارد و اين طراحي پرتال سازماني به شکل يکپارچه از طريق يک درگاه طراحي سايت ارائه مي گردد و به اين ترتيب يوزر و کاربر را قادر مي سازد تا با ورود به يک درگاه از خدمات و امکانات يک يا چند سازمان و مجموعه استفاده نمايد و اين يکپارچگي براي سازمان مناسب خواهد بود .
پرتال معمولا به مجموعه اي از صفحات وب گفته مي شود که دربرگيرنده محتوا و خدماتي است که به صورت يکپارچه و هماهنگ از طريق يک درگاه به کاربر ارائه مي شود. بدين طريق کاربر مي تواند با ورود به يک درگاه از خدمات و امکانات يک يا چند سازمان و موسسه ديگر بهره مند و استفاده کند. يکپارچگي در سازمان به منزله کليد طلايي است چرا که با تعامل به وجود آمده با مشتريان، کارمندان يا کاربران مي تواند ارتباط برقرار کند. وجود کاربر در پرتال بسيار مهم است و نقش خاصي دارد، البته پرتال سايتي است به هيچ وجه جنبه تبليغي و معرفي ندارد.
طراحي پرتال سازماني و راه اندازي پرتال سازمان امروزه در دستور کار سازمان هاي بزرگ خصوصي و دولتي به منظور سرعت بخشيدن به ارائه خدمات بهتر براي مشتريان طراحي مي شود. بنابراين داشتن يک وب سايت اطلاع رساني سازماني مسئله مهمي محسوب مي شود.
طراحي وب سايت و راه اندازي پرتال هاي سازماني :

طراحي وب سايت حرفه اي و راه اندازي پرتال هاي سازماني به صورتي است که کاربر پس از ورود به پرتال با فضايي که تداعي گر يک محيط تجاري يا کاري است روبرو مي شود و علاوه بر انجام امور اجرايي يا تجاري خود را در محيطي مي بيند که لذت و آموزش را تجربه مي کند.
از ديگر ويژگي هاي طراحي پروتال سازماني و راه اندازي پرتال سازماني اينکه کاربران در فعاليتهاي شبکه اي سهيم مي شوند و تجربيات فردي آنها در کار با امکانات پرتال به چالش کشيده مي شود.
طراحي پرتال سازماني و راه اندازي پرتال سازمان هم براي ارائه اطلاعيه ها و اخبار مختلف هم براي اطلاع رساني طراحي مي شود، بدين ترتيب با طراحي پرتال سازماني بسياري از خدماتي که که نياز به مراجعه حضوري دارد را به صورت اينترنتي و مجازي انجام مي شود.
هدف از راه اندازي پرتال سازمان :
هدف از طراحي پرتال سازماني کاستن از کاغذبازي ارانه براي عرضه خدمات بهتر است. اين نوع سايتها براي کاربران عمومي و مشتريان و براي کاربران خود سازمان طراحي و پياده سازي مي شود. به اين طريق تمامي فعاليتهاي کارمندان آن مجموعه به صورت آنلاين و به سرعت مي توانند کارهاي خود را انجام دهند.
طراحي پرتال سازماني در روند رشد و بهبود فعاليت هاي سازمان مي تواند تاثير بسزايي داشته باشد.
با طراحي پرتال سازماني مي توان به راحتي بر اطلاعات سازماني در موسسات مديريت کرد . خدمات اطلاعاتي روزآمد را به کاربران ارائه کرد.
طراحي پرتال سازماني به منظور دسترسي راحت تر به اطلاعات و خدمات وبگاه هاي ادارات دولتي و حتي موسسات غيردولتي طراحي مي شود. پرتال هاي سازماني به اين صورت است که در وهله اول به معرفي کامل امکانات و قابليتهاي سازمان مربوطه پرداخته شود چرا که هدف از طراحي پرتال سازماني خدمت رساني سريع و با کيفيت به کاربران است.
طراحي پرتال سازماني بايد داراي قابليت جستجو باشد تا کاربر بتواند با جستجوي کليدواژ ه به منظور خود دست پيدا کند، همچنين پرتال بايد داراي فهرست موضوعات باشد. همچنين تيترهاي مهم خبري در پرتال سازماني بايد موجود باشد.
طراحي پرتال سازماني اگر به درستي صورت گيرد و تمامي خواسته هاي کاربران را برآورده کند طبيعتا کاربران ناگزير مي شوند براي استفاده از تمامي امکانات پرتال عضو آن شوند و در نتيجه به ترافيک و بازديد سايت منجر مي شود که اين امر و اعتمادسازي که بين کاربران و سازمان صورت مي گيرد منجر به گسترش استفاده از خدمات تجاري و اداراي مي شود.
طراحي پرتال سازماني بايد قابليت دسته بندي مطالب را دارا باشد تا کاربران در پيداکردن موضوعات دلخواه دچار سردرگمي نشوند. همچنين بايد از زبان هاي مختلف پشتيباني کند تا اگر افرادي از کشورهاي ديگر درخواست عضويت در پرتال سازماني را داشته باشند به اين کار قادر باشند.
طراحي پرتال سازماني بايد به گونه اي طراحي شود که مديريت محتوا در آن به راحتي صورت گيرد و همچنين از بروز رساني آساني برخوردار باشد.
لوميکس